maandag 22 december 2008

Tip: Hou alle verrichtingen bij

Iedere goede belegger houdt al zijn aan- en verkopen bij. Ikzelf doe dit in een atoma-schriftje. Handig, omdat je gemakkelijk bladeren kan verplaatsen zonder te moeten scheuren in je schrift. Waarom niet elektronisch op uw pc hoor ik jullie al zeggen. Wel heel simpel: ik doe dit ook. Maar het schriftje is de basis. Mijn Excel sheets bouw ik op aan de hand van de info in mijn schriftje.
Wat hou ik dan allemaal bij:
- Naam bedrijf
- Datum aankoop
- Aankoopkoers*
- Kosten aankoop*
- Aantal aandelen*
- Verkoopkoers**
- Kosten verkoop**
- Coupons: datum onthechting; bruto ontvangen per aandeel; netto totaal ontvangen dividend
*: hieruit bereken je volledige kapitaalbesteding (die je er ook bij vermeld)
**: hiermee kan je dan uw winst of verlies berekenen door uw investeringskapitaal af te trekken van totale kapitaal verkregen bij verkoop (-kosten) + extra inkomsten door dividenden.

Doet de bank dit niet voor u? Als u online bankiert zal u zien dat u uw portefeuille kan volgen, maar wat als u uw aandelen transfereert. Momenteel is het goed mogelijk dat een (online) broker u gunstigere kosten aanrekent dan uw huidige bank en dat u besluit om over te stappen: wel dan bent u alle info kwijt. Als u dit achteraf constateert, dan bent u de klos. Alles terug traceren naar vroegere uittreksels is dan een oplossing, maar wie houdt zijn uittreksels zo lang bij. Ikzelf ben na 10 jaar beleggen bij zelfde broker overgestapt, nu bijna zo’n 3 jaar geleden, naar andere en ben nog steeds enorm blij dat ik alles bijgehouden heb.

Zijn er op het internet geen alternatieven: het antwoord is zowel JA als NEE. Ja, omdat ze er wel degelijk zijn, maar zonder te betalen zal u niet ver geraken, dus voor beginnende beleggers is het nee. Zoek uw heil dus in een schriftje en eigen gefabriceerde Excel-sheets (of analoge programma’s zoals die van OpenOffice, we maken hier geen reclame). Op deze alternatieven kom ik zeker nog terug.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten