vrijdag 12 december 2008

Waarom deze blog?

Als 9 jarige kreeg ik het boek van Roland Van der Elst in handen. Het was in de bibliotheek en ik nam het mee naar huis. Ik las het praktisch in één ruk uit. De uitleg en cijfers begeesterden mij. Welnu, op 15-16 jarige leeftijd kocht ik mijn eerste aandeel. Tessenderlo chemie. Het stond toen veel te duur, maar ik kocht het omdat ik wist dat het een trouw dividendbetaler was. Uiteindelijk doe je daar altijd winst mee (op de lange termijn).
In deze tijd zijn vele beleggers, of zijn het speculaten, vergeten dat beleggen gaat over degelijke bedrijven en lange termijn. U degelijk informeren en analyseren van cijfers is er tegenwoordig niet meer bij. Het is analyseren van koersgrafieken en speculeren op kortetermijn gewin. Liefst nog op zo'n kort mogelijke tijd € 100 winst maken (en terwijl met 4 andere transacties hetzelfde verlies boeken), dan er degelijk huiswerk van te maken en op die manier enkele jaren later de vruchten van te plukken.
Wie kan ze kwalijk nemen natuurlijk. Momenteel gaat het er zo hectisch aan toe op de beurs dat u op een dag gemakkelijk een schommeling van 10-20% kan hebben bij een aandeel. Indien u dan juist (met (on)geluk?) gegokt had, dan was u weer een beetje rijker of natuurlijk, als het de andere kant opgaat, armer.
Om het speculatieve karakter van de beurs beetje te counteren begin ik dus met deze blog. Alhoewel ik nog jong ben, ben ik dus ouderwets wat betreft het beleggen in aandelen. Geen puts/calls opties, turbo's, ... , enkel AANDELEN en dan nog liefst die die ik het beste ken.
In volgende blog zal ik mijn duidelijke richtlijnen geven en deze dan toepassen. Jullie zullen alles hier dus kunnen volgen.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten