zondag 11 september 2011

Update: Alfa en Mature portefeuille



Bekaert, de enige sterkhouder van onze portefeuilles in de afgelopen week. Al de rest ging achteruit (de ene cent van Spector niet meegerekend). Jullie weten ondertussen dat ik dat ook als een opportuniteit zie om weer een parel in te slaan aan lagere koersen dan de intrinsieke waarde. € 5,80 voor Nyrstar en € 20,60 voor Belgacom had ik eerder al vermeld. Maar nu komt hierbij GBL aan een koers van € 50,20 voor de Mature portefeuille. De eerste 2 orders die uitgevoerd worden, winnen het pleit. Voor meer hebben we geen geld.


Tessenderlo en GDf noteren beiden onder de € 20. Dividendwaarden zijn een houvast in deze moeilijke tijden op de beurs. Beide bedrijven zijn hier voorbeelden van (Tessenderlo keert al jaren aan een stuk ondanks winst/verlies cijfers steeds een standvastig dividend uit en GDF als nutsbedrijf heeft ook vaste stroom van inkomsten (en dus meestal winst) waarvan ze steeds een deel uitkeren). Het is echter ook een gevaar. Je kan je te zeker voelen door uw jaarlijkse opbrengst. Ikzelf heb het ondervonden door Fortis. Je houdt er u aan vast in plaats van te verkopen. Ik onderschatte het gevaar voor Fortis. Het gevaar voor fortis was de beurs zelf. Voor de huidige bedrijven in onze portefeuille is dit niet (of toch in veel mindere mate) het gevaar. Het enigste dat kan gebeuren is dat er een bod komt aan een veel te lage koers ten opzichte van de intrinsieke waarde. Maar daartegen zal de raad van bestuur of managment ons zeker beschermen (toch als het geen intern uitkoopbod is). Tussentijdse dalingen zijn dus een mogelijkheid om in te stappen.
Met bovenstaande wil ik helemaal niet zeggen dat het uitkoop bod op Omega Pharma geen goed bod is. Eerlijk gezegd weet ik dit niet, want ik heb nooit een aandeel Omega Pharma in mijn portefeuille gehad.
Bedankt voor het lezen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten