zaterdag 5 mei 2012

Update: Alfa en Mature portefeuille


Het gaat nog steeds niet goed op de markten. De Alfa portefeuille ging er dan ook in de afgelopen weken met bijna 3% op achteruit. Bij de Mature portefeuille was dit 2%.



Het enigste lichtje aan het firmament is UCB. Ondanks het dividend van € 1 bruto, steeg dit aandeel in de afgelopen 2 weken met € 3,35. De toelating van de FDA voor het product Neupro en het ingaan van fase III van een mogelijke toekomstige blockbuster (in samenwerking met Amgen), zorgen voor een positieve buzz. Het laatste middel is een antilichaam dat osteoporose bij vrouwen na de menopauze zou verminderen/tegengaan. Dit is zoals bijna iedereen weet een veel voorkomend probleem bij vrouwen na hun menopauze, dus is het niet ongewoon dat men denkt dat dit een mogelijke blockbuster zou kunnen worden.




Het keuzedividend van GDF Suez ondertussen: ik ga voor het cash laten uitbetalen van het dividend en NIET voor de aandelen. Waarom: ik snap er niets van of toch niet veel ;-). Ik vraag uitleg in mijn kantoor en krijg het volgende te horen (wat ook in de brief van de bank stond, maar niet helemaal duidelijk): €0,67 brutodividend. Hiervan gaat voor de herbelegging 30% aan af en blijft er dus € 0,469 over voor de herinvestering. Het herinvesteringsbedrag voor een nieuw aandeel is € 16,43. Dus hebt u dividend nodig van 35,03198 aandelen om een nieuw aandeel te verwerven + de prijs van de kost van de bank om dit te doen (rond de € 3 tot 5 afhankelijk van uw bank/handelaar). Volgens het kantoor van mijn broer zijn het slechts 25 aandelen! Maar als je dan begint op te zoeken lees je volgende over keuzedividend van vorig jaar (pas op dit jaar is het 30% Franse voorheffing en 25% voor BelgiĆ« (of 21% met strip)):


De korting die je krijgt op uw aandelen zijn tevens onderworpen aan RV in BelgiĆ«. Dus aangezien er een korting is bij het keuzedividend van GDF en de regering zo krap bij kas zit, neem ik het zekere voor het onzekere en kies gewoon voor het cashdividend. By the way, ik heb zeker niet meer dan € 1000 dividend, dus ik kan die 10% Franse voorheffing via dat verdrag niet terugvorderen, de kosten zijn volgens de bank onder dat bedrag te hoog??? Bij Pfizer bestaat deze mogelijkheid ook al jaren, maar daar laat Pfizer dit enkel toe als je uw aandelen bij een Amerikaanse broker hebt staan. Waarschijnlijk is dit inderdaad de beste keuze van Pfizer, want blijkbaar zijn de regels hierrond veel te vergezocht.


Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten