zondag 8 januari 2012

Update: Alfa en Mature portefeuille


Onze portefeuilles deden het in de afgelopen week nog redelijk goed. Na 2 windagen kwamen er nog 3 verliesdagen op de beurs, maar onze portefeuilles konden de week toch nog positief afsluiten. Het was maar een schamele 0,9%, maar als we daar al niet mee tevreden zijn, dan zullen we dit jaar nog vaak ontevreden mogen zijn.



Wat ik verwacht van het komende jaar. Meer van hetzelfde van afgelopen jaar en dan hopelijk plots de ommekeer, waardoor het een fantastisch beursjaar zal worden. Daardoor kunnen we hopelijk de afgelopen 2 jaar vergeten. Alhoewel, vergeten mag je zo'n zaken nooit doen. Uit leren dat moeten we doen. Ik zal in het huidige jaar proberen onze portefeuilles te heroriƫnteren naar dividendportefeuilles. Voor de Alfa portefeuille wil dit zeggen dat ik enkel nog bedrijven zal aankopen met een mooi dividendrendement. Voor De Mature portefeuille zal ik enkele aandelen verkopen met zo weinig mogelijk verlies en met het overblijvende geld zal ik dan dividendwaarden aankopen. Ook het tekort aan strips zal ik in de komende weken wegwerken, zodanig dat het dividendseizoen mag beginnen zonder zorgen over hier en daar nog geen strip in onze portefeuilles.




Pensioensparen is dit jaar opgetrokken tot een bedrag van € 910. Een serieus bedrag als je het mij vraagt, maar vergeet niet dat je minimaal 5 jaar gestort moet hebben in hetzelfde pensioenfonds om van het fiscale voordeel te mogen blijven genieten. U zal de eerste niet zijn die plots voor een onaangename verrassing komt te staan omdat je eens een jaar niet gestort hebt. Als het te moeilijk is om het volledige bedrag te storten, stort dan een klein bedrag (€ 20-50). Dan hebt u ook al aan uw verplichting voldaan.




Bedankt voor het lezen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten