zondag 3 februari 2013

Update: Alfa en Mature portefeuille

Delhaize eruit en Montea erin dus, bij beide portefeuilles. De Alfa portefeuille hield zich in de afgelopen 2 weken net boven de 0 grens, maar de Mature portefeuille stoomde rustig door. Met een winst van 1,4% in 2 weken mogen we helemaal niet ontevreden zijn. De aankoop van NBB bleek net op het goede moment gekomen, ondertussen is er al zo'n € 300 bijgekomen. Hiermee maken we het geleden verlies uit het verleden terug wat goed. Ik had het toen niet mogen kopen, maar achteraf is het altijd gemakkelijk. Desalniettemin, ik vond het toen die ongeveer € 3200 waard en dat is het nog steeds. Maar ik heb de indruk dat beleggers momenteel meer oog hebben voor een dividendrendement van om en bij de 5% en dat dit zich ook reflecteert in de koers van de aandelen die een mooi dividend geven. In dit opzicht zijn Montea, WDP en NBB nu correct gewaardeerd. Belgacom zou dus nog € 6 hoger mogen volgens deze theorie, maar Belgacom is blijkbaar met zijn dividendrendement van 8% netto voor veel mensen nog niet aantrekkelijk genoeg.


AB Inbev viel deze week weer even terug op het niveau waarop wij het verkocht hebben. Dat is dan ook de meer correcte waarde van AB Inbev. Alles boven de € 63 zijn zotte koersen. Als beleggers ze willen geven, goed voor hen, maar ik doe daar niet aan mee. Hun schuld is enorm hoog en ze moeten die ooit eens terugbetalen. Schuld aflossen met andere schuld is natuurlijk een methode waardoor je rijk kan worden, maar als het verkeerd afloopt, dan zit je sneller in de goot dan je denkt. Ze hebben nu goedkoop veel geld geleend en wij hebben hiervan geprofiteerd om veel koerswinst mee te nemen, maar op een bepaald moment keert het sentiment. Een nee op een overname, die het geleende geld zou moeten laten renderen, geeft dan direct een koersdaling van € 4. Als het niet genoeg rendeert, dan is de lage verschuldigde coupon al veel geld en om die dan terug te betalen, zullen ze duurdere leningen moeten aangaan. Ik geloof dat we op tijd uit AB Inbev zijn gestapt, ookal zal het misschien nog verder naar € 80 stijgen, het risicoprofiel boven onze verkoopkoers is naar mijn gevoel te groot (en we hebben afgelopen week gezien dat het snel naar beneden kan gaan; op de beurs gaat het trouwens altijd sneller naar beneden dan naar boven).


Delhaize verkopen was niet enkel om de grote koerssprong te verzilveren, maar ook omdat de dollar weer opspeelt. Hij blijft dalen ten opzichte van de euro. Ik hou dit aandeel wel nog steeds in de gaten, want ik geloof in het managment van dit bedrijf. Als de dollar zich herpakt en Delhaize heeft een terugval, dan sta ik gereed om het weer op te pikken.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten