zondag 21 augustus 2011

Update: Alfa en Mature weer zwaar in verlies



Als belegger is het vandaag de dag niet plezant om uw portefeuille te bekijken. Elke week gaat er wel weer een hap aan af. Afgelopen week was het niet anders. € -527 voor de Alfa en € - 1579 voor de Mature portefeuille. Of respectievelijk -7% en -4,4% voor de portefeuilles. Als belegger moet je ertegen kunnen. Probleem is dat veel beleggers er dus niet tegen kunnen en maken dat onze verliezen nog groter worden. Niet panikeren is dan de boodschap; Enkel de kalmte kan u redden. In die kalmte heb ik besloten om een kooporder in te zetten voor Nyrstar op € 5,80 (voor € 1250). Van de Velde komt ook weer in het visier als een koopbaar aandeel, maar aan een koers van € 35,94 zal ik zeker niet instappen. Er mogen wel nog enkele euro's aan af voor ik weer instap. Belgacom daarentegen is echt wel een koopje tegen een huidige koers van € 21,57. Ik zou als opportunist dus een kooporder inzetten voor Belgacom aan € 20,60. Dat is een euro lager dan de huidige koers, maar met beleggers die overdrijven, kunnen we hopelijk zaken doen ;-).

Achteraf gezien had ik op enkele aandelen de winst al veilig moeten stellen, maar het waren bijna uitsluitend de dividendwaarden die ik dan moest verkopen. Dat is mijn zwakke punt als belegger. Ik kan enorm moeilijk aandelen met mooi dividendrendement verkopen. Door het geval Fortis zal ik echter bij probleemgevallen niet meer twijfelen. Maar nu is het een algemeen wantrouwen in de economie en niet enkel tegen de banken (en nog specifieker tegen enkele banken in het bijzonder). Total heb ik echter veel te vroeg gekocht. Een maandje of 2 langer wachten had al serieus wat verlies kunnen besparen, maar dat is praat voor de vaak. Achteraf gezien is het allemaal al gebeurt. Total nu verkopen zou enorm dom zijn. De olieprijzen doen het redelijk goed en het wereldlijk verbruik is nog steeds enorm hoog. Meestal resulteert dit in mooie resultaten bij Total. Voorlopig zijn ze niet zoals Shell en BP verwikkeld in enorm grote vervuilingszaken (door lekken in het verleden). Dus zitten we met Total nog steeds goed. GDF en Total zijn 2 Franse aandelen die zeker een aankoopbeveling kunnen verdragen. Ik kan mij trouwens moeilijk voor de geest halen hoe lang het al geleden is dat GDF Suez nog onder de € 20 heeft gestaan.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten