zaterdag 1 oktober 2011

Update: Alfa en Mature portefeuille

De daytraders vieren de laatste tijd elke dag feest. Koerssprongen van 5-8% per dag zijn schering en inslag. Ook op weekbasis is dit de laatste tijd zo. Nu gingen onze portefeuilles er op vooruit met 5,8% (Alfa) en 3,3% (Mature). In de afgelopen 8 weken zijn de weekverschillen, op een week na, steeds groter geweest dan 3% voor zowel de Alfa als Mature portefeuille.



Het probleem is dat daytraders met enorm kleine winsten tevreden zijn en daarna op zelfde aandeel weer order inzetten dat in zelfde lijn ligt van wat ze ervoor ook aan gegeven hebben. Zo blijf je op en neer jojoën. Enorm plezant voor hen en ze kunnen kort op de bal spelen. Ook enorm plezant voor de banken, want de omzet op de beurs is er niet minder op geworden. Alleen de lange termijnbelegger is er de dupe van. Soms zou je ook wel eens zoiets willen proberen, maar dan besef je meteen dat een goede belegger die eigenlijk niet mag riskeren.


Ik heb de afgelopen week dan ook (persoonlijk) aandelen van 2 bedrijven aangekocht die een toekomst geven op een mooi dividend en door de algemene malaise op de beurs ook kans op een mooie meerwaarde via koersstijging. Ik beloof dat ik die meerwaarde eens zal meepakken, ookal is dividend nog zo aantrekkelijk. Dit zijn toch weer enkele aandelen die niet meer beschikbaar zijn voor onze vrienden ;-) (Btw, daytraders hebben echt wel stalen zenuwen, want hebt u er al eens aan gedacht dat u met uw geld zou doen wat zij doen met hun geld? Respect daarvoor, echt waar, want ik durf eerlijk toegeven dat ik dat niet durf).
Bedankt voor het lezen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten