zondag 11 november 2012

Update: Alfa en Mature portefeuille

Het is zonder overzichten deze keer, want door Verjaardagsfeestjes en Sint-Maarten (Ja, wij hebben de echte Sint en niet die die met straatmadeliefjes te doen had, zijnde Sint-Nicolaas; bijkomend voordeel van Sint-Maarten is dat het altijd op vrije dag is nl 11 november) heb ik een hectisch weekendje achter de rug en kan ik mijn USB stick met mijn BLOG op niet vinden. Remember, zo'n jaar geleden was mijn PC gecrasht en sindsdien neem ik geen risico's meer. Altijd alles op USB sticks (wekelijks)/externe harde schijven (maandelijks), maar wat baat het als je ze niet meer vindt. Mijn dochter kan stappen, dus ik denk dat ze er zich eens mee geamuseerd zal hebben.

Maar over de beurs. Eindelijk hebben we CMB kunnen bijkopen. Ik ben hier blij om, zeker omdat het lang heeft geduurd en ik mijn limiet niet verhoogd heb, maar als je het dan eindelijk hebt en het blijft zakken, wat dan? Geen paniek. Nooit panikeren, altijd redeneren. Op de beurs is het momenteel een achtbaan en beleggers zijn de botsautootjes van op een kermis. Op een dag schommelingen van 3 procent zijn geen uitzondering meer. Donderdag keek ik om 10 uur naar de beurs en ik had 0,5 procent winst op mijn portefeuille. 3 uur later had ik 0,7% verlies en bij afsluiten was het plus 0,1%.
We hebben CMB op € 13,41 gekocht en momenteel staat het op € 12,5. Direct een aanzienlijk verschil, maar wat is de aanleiding van de daling? Inderdaad ?, dat is het antwoord. We weten het niet.

Delhaize was van hetzelfde voor bekendmaking van resultaten derde kwartaal. 3 dagen na resultaten lees je dan dat shorters zich met Delhaize amuseren. Nu ja, ze doen maar. Zij die verkopen, moeten ook eens kopen en op de dag van de resultaten hebben ze het geweten. Ze hebben enorm veel verliezen moeten slikken. Dat terwijl wij op ons gemak kunnen wachten op de lange termijn. Trek ik het mij aan dat het resultaat is vertekend door het anuleren van de bonussen in Amerika. Eigenlijk niet, Delhaize geeft het goeie voorbeeld en een bedrijf dat een lans breekt en eens geen bonussen geeft is voor aandeelhouders postief. Managers moeten beseffen dat ze op resultaten worden verloond en het dus niet voor niets krijgen. Ze zullen nu misschien beter nadenken over hun daden en zo het rendement in de VS eindelijk terug vergroten. Ook in Belgiƫ is er nog werk aan de winkel (letterlijk en figuurlijk), de CEO is in ieder geval strijdvaardig en dat kan ik enkel toejuichen.

Nu blijven de aankooporders van Bekaert en NBB nog open. UCB blijft zeker in onze portefeuille. Het enige aandeel waar ik mij zorgen over maak is Spector. Phot Hall winkels verkopen en de koers daalt. De omzet van hun fotodivisie blijft steeds onder de verwachtingen en nooit lees ik iets over hun actieplannen, hun toekomstplannen of iets dergelijks. Als het in ons bedrijf minder gaat, dan stellen we een actieplan op en voeren dit uit, met bijsturen hier en daar door in te spelen op veranderinngen is economische situatie, kostprijs grondstoffen en verkoopprijs van onze producten. Bij Spector is het steeds hetzelfde. Fotoboeken en andere afgeleiden. Ze moeten iets anders vinden, iets innovatief, maar ik vindt het niet. Als je dat niet hebt, dan moet je hetzelfde doen als anderen, maar dan beter.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten