zondag 6 januari 2013

Jaarresultaat Alfa portefeuille

Eerst en vooral een gelukkig en gezond 2013 toegewenst aan al mijn lezers. Dat het een fantastisch beleggingsjaar mag worden. Dit mag vergelijkbaar zijn aan het jaar 2012. Een jaar met pieken en ook met dalen. We zijn het jaar hoog geƫindigd, maar het evengoed anders kunnen uitdraaien. 2013 is alvast goed begonnen, maar zeker ben je als belegger nooit en dat mogen we nooit uit het oog verliezen.

Het spijtigste aan 2012 is dat de STRIP VVPR aandelen niets meer waard zijn, maar het positieve is dat onze beleidsmensen de verstandige keuze hebben gemaakt om ons niet te belasten op onze meerwaarden. Want onze minwaarden kunnen we nergens inbrengen (bij bedrijven wordt dit in mindering gebracht van hun jaarresultaat en bekomen ze aldus een lager belastbaar bedrag, als dat er dan nog is) en soms zit de timing ook enorm mee en wat dan. Cfr. Aankoop Spector van 2 weken geleden waar we momenteel al 55% winst op hebben (PS. ik heb deze aankoop aangepast in de boeken, want ik had verkeerdelijk een koers van € 1,27 ingevuld ipv € 0,27 als aankoopkoers. In totaal dus heel wat meer aandelen voor slechts 9 cent minder).
Ik zal het dus maar gewoon neerpennen: 22,41% gestegen in het afgelopen jaar, dat is het resultaat van de Alfa portefeuille. Helemaal niet slecht, zeker niet gezien er maar 2,95% afkomstig is van opgestreken dividenden. Het was de bedoeling om het dividendpercentage in 2012 op te trekken tov 2011. We zijn er in geslaagd om het totale percentage dividenden op te trekken met 1% van 1,91% naar 2,95%, maar we zijn er dus nog lang niet. Dit jaar zal ik dan ook trachten het dividend% op te trekken tot 3,7%.

Later volgt de update van de Mature portefeuille.

Bedankt voor het lezen.

PS. Als ik weer foto's kan posten, dan zal ik dit meteen doen, maar blijkbaar loopt er weer iets mis bij Blogspot.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten