donderdag 12 september 2013

Update: Alfa portefeuille

Het is een hele poos geleden dat ik nog eens een update gepost heb, meer bepaald een half jaar geleden. De aankooporders die ik nog lopen had (Deceuninck, uitgeoefend aan € 1,35 en Tessenderlo 3 dagen later uitgeoefend aan € 21,43) hebben nog niet veel goeds gebracht voor de portefeuille. Vooral Tessenderlo liet het afweten door een negatieve winstvoorspelling te doen. Het feit dat ze hun Profielafdeling van de hand hebben gedaan en dat Picanol in het bedrijf is gestapt, is wel positief. Vandaag stijgt Tessenderlo door die eerste aankondiging weer een percent. Sinds het dal van rond de € 18 zitten we toch al terug op € 19. Maar eigenlijk zou dit naar € 25 moeten stijgen om de feitelijke waarde van Tessenderlo te reflecteren. Ik heb het al gezegd en ik zal het nog eens zeggen: elke keer vinden ze bij Tessenderlo wel iets om de positieve gang van zaken om te draaien naar een negatieve. reorganisatie van hier, herstructurering daar, ... noem maar op, alles is goed om het aandeel niet weer tot boven € 50 laten te stijgen (het heeft dit ooit gestaan geloof het of niet).

Het rondje dividend geven is afgelopen en we mogen zeggen dat we goed geboerd hebben. Ik heb het dividendpercentage voor dit jaar nog niet nagekeken, want Total (eind september en december), GDF en Belgacom moeten zeker nog dividend geven. Ageas ging ook nog iets doen, maar daar heb ik ondertussen niets meer over gehoord).

Ik ben er even uit geweest, maar zoals jullie zien, ben ik er dus terug aan begonnen. Later deze avond zal ik nog de update van de Mature portefeuille posten. Als jullie zich afvragen of ik ondertussen geen aandelen meer heb gekocht, dan kan ik u zeggen dat ik persoonlijk enkel Nokia heb ingeslagen gehad (voor aankondiging dat Microsoft de mobieltjestak ging overnemen) en gisteren terug heb verkocht. Voor de rest heb ik niets gedaan. Ik wou dit aankondigen, maar ik beleg met de Alfa en Mature enkel in aandelen die op de Brusselse beurs noteren (en dus niet in die van beurs van Helsinki) en in de afgelopen 6 maand kon je enkel traden of uw dividenden binnen pakken + koersen laten stijgen van aandelen die je reeds bezat. Enkel Nyrstar zat in mijn been te bijten, maar onzekerheid van mijnen en onrust in buitenland bij dat bedrijf speelt toch ook grote rol en ik wou het risico niet nemen (achteraf gezien wel spijtig, maar ik heb al genoeg Nyrstar in onze portefeuilles zitten).

Bedankt voor het lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten