zaterdag 12 juni 2010

Tip: Stock of cash dividend?

Het is lang geleden dat ik nog eens een tip heb gegeven. Maar door het veelvuldig voorkomen van het keuzedividend, kan ik mij nog eens laten gaan.

Momenteel hebben we zowel Elia, Dexia en Tessenderlo die ons de mogelijkheid geven om aandelen bij te krijgen in ruil voor de coupon (al dan niet met opleg). Het interessante hieraan is, dat het onder verschillende vormen gebeurt.

Vorm 1: Dexia: Puur stock dividend: hierbij is de coupon onthecht en hij heeft wel degelijk een waarde die fluctueerd afhankelijk van de beurskoers van Dexia. De coupon is echter niet verhandelbaar. Op het eind van de periode krijgen we dus: Voor 21 coupons 8 een aandeel Dexia en voor de overblijvende krijg je het (na kosten) overblijvende bedrag voor de resterende coupons (minimaal 1 en maximaal 20*). U hoeft dus niets te doen. De bank doet het allemaal voor u. U hoeft dus ook geen keuze te maken, alhoewel u wel kon kiezen om uw aandelen Dexia te houden of niet voorafgaand aan de onthechting van de coupon. (Normaal zijn hierbij weinig kosten, oa. beurstaks en bankkosten)

Vorm 2: Tessenderlo: Puur Keuzedividend: hierbij is de coupon onthecht en hebt u nu de keuze: ofwel geef je uw bank de opdracht om ze om te ruilen a rato van 20 coupons voor 1 aandeel en de overblijvende coupons, minimaal 1 en maximaal 19 alsnog uit te laten betalen*. Ofwel kies je om de omruiling over te slaan en te gaan voor volledige cash uitbetaling van al uw coupons. Hierbij heb je dus wel een keuzemogelijkheid. (Hierbij kan er wel roerende voorheffing zijn)

Bij zowel vorm 1 als 2 gaat het het bedrijf erom om de belegger iets te geven, namelijk extra aandelen, waarbij ze het kapitaal van het bedrijf kunnen optrekken maar waarbij de intrinsieke waarde van het aandeel gelijk blijft.

Vorm 3: Elia: deze vorm is eigenlijk een kapitaaloperatie (zoals die van het vroegere Fortis om de overname van ABN AMRO te bekostigen), maar in het geval van Elia om de overname van 60% van 50Herz te bekostigen. De coupon geeft u een voorkeurrecht om in te schrijven op nieuwe aandelen. De omruiling is 4 coupons + 24,80 euro om in te schrijven op een nieuw aandeel Elia. Hierbij Is de coupon normaal gezien wel verhandelbaar en kan je dus wel kiezen of je meedoet aan de operatie of niet. (Normaal zijn hier geen kosten, behalve dan als je kiest om coupon te verhandelen).

Persoonlijk ben ik enorm te vinden voor Vorm 1 en Vorm 2. Wat betreft Vorm 3 ben ik iets voorzichtiger geworden. Ja, ik heb al aangegeven voor de Mature portefeuille dat ik voor de cash uitbetaling ga van de coupons van Tessenderlo en dat ik dat geld in de kapitaalverhoging van Elia steek. Maar in het echte leven, zou ik aan allebei proberen meedoen (tenminste als ik geld had dat ik niet nodig heb in de nabije toekomst). Nu heb ik er voor gekozen om tijdelijk wat geld voor te schieten, dat ik er terug uit trek zodra ik de dividenden van GIMV en Tessenderlo heb gekregen, om aan de kapitaaloperatie van Elia mee te kunnen doen, omdat die mij iets interessanter lijkt dan die van Tessenderlo.

Als u in het geval van de Alfa portefeuille bent en u investeert iedere maand een vast bedrag, dan kan je ook meedoen aan beide. Je geeft gewoon een voorschot op uw maandelijkse investering (als je al niet nog geld over hebt van vorige stortingen waarmee je nog geen belegging hebt gedaan). Het voordeel van deze operaties is dat u meestal geen extra beurskosten hebt en daar doet u op de lange termijn zeker winst mee in het geval van Elia. Het risico is miniem. Eerlijkheidshalve moet ik hierbij zeggen dat dit vroeger ook gedacht werd bij Fortis, maar achteraf gezien, waren er toen wel wat waarschuwingen te horen die ik (spijtig genoeg) naast mij heb neergelegd.

Bedankt voor het lezen.

*: dit is echter niet altijd het geval (ik denk zelfs dat dit bij Tessenderlo niet het geval zal zijn en eigenlijk zijn die uitgiften dan iets minder interessant, zeker als het over niet veel aandelen gaat, want de bankkosten maken dan een te groot deel uit van de transactie). Je moet u dus goed informeren en even rekenen voor je uw keuze maakt.

1 opmerking:

  1. een interessant artikel! Het kiezen tussen cash en aandelen is een persoonlijke keuze. Wie de financiƫle mogelijkheden heeft doet er goed aan om voor herbelegging te kiezen. (minder kosten!)

    BeantwoordenVerwijderen