zondag 6 juni 2010

Update: Alfa en Mature portefeuille




Na een afwezigheid van 2 weken ben ik weer present met mijn wekelijkse update van onze portefeuilles. Is er veel gebeurt in de afgelopen 2 weken? Ja en Nee. Het op en neer gejojo houdt maar niet op. Dan weer is het een positief randdeit dat de overhand haalt, dan weer een negatief. Soms zijn er eens effectief belangrijke cijfers die worden gepubliceerd en overwegend zijn die eigenlijk nog steeds niet denderend te noemen. Vandaar dat de beurzen sneller bergaf gaan dan bergop (wielrenners doen dit trouwens altijd, of ze zouden moeten rijden met een motortje in hun frame ;-) ).
De Mature portefeuille deed er overde afgelopen 2 weken 3,7% bij en de Alfa portefeuille zelfs 7,3%. Enkel het dividend van GIMV en Elia laat nog op zich wachten. Bij Elia is dit trouwens een voorkeurrecht voor de aankoop van nieuwe aandelen. 4 voor 1. Dus 4 rechten + 24,80 € geeft recht op een nieuw aandeel. Voor deze portefeuille komt dit dus neer op de mogelijkheid om 30 aandelen Elia te kopen. Spijtig genoeg geven Tessenderlo (wat nu wel al opgenomen is in de portefeuille alhoewel dit pas half juli gestort wordt) en GIMV hun coupon na de 25ste juni, zodat we eingelijk niet genoeg cash hebben om deze betaling uit te voeren. Ik ga hier mijn joker gebruiken, wat wil zeggen dat ik die aandelen wel degelijk aanschaf (met geld van een andere rekening), omdat ik weet dat het met het dividend van Tessenderlo en Gimv (op 26/6) zeker mogelijk is om deze aan te kopen. Het geld dat er voorgeschoten werd, komt dan ook weer op die (zicht)rekening terecht. Ik zeg het hier enkel, ik ga dit niet anders weergeven, omdat eens half juli dan weer alles in orde zou zijn en ik de voorstelling van de portefeuilles niet wil aanpassen voor dit akkefietje.
Verder wil ik hier nog eens het feit aankaarten dat bij sommige aandelen het echt wel lang duurt eer het dividend om onze rekeningen wordt gestort. Van Pfizer kan ik dit nu nog aannemen, dat is een Amerikaans bedrijf. Dat het 3-4 dagen duurt, dat kan ik ook nog begrijpen, maar bij Ageas en Tessenderlo duurt het langer dan een maand. Ik kan dit niet begrijpen. Als jullie weten hoe dit komt, post dit dan als reactie hieronder.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten