zondag 27 februari 2011

Update: Alfa an Mature portefeuille

Op vrijdag na ging de BEL20 elke dag naar beneden. Onze portefeuilles hebben het dan ook niet onder de markt gehad. De Alfa portefeuille viel met 3 weken terug (-2%), terwijl de Mature portefeuille met bijna 4 weken terugviel (-1.56%). Het is eens een andere manier om het voor te stellen hé. Op de beurs gaat alles altijd veel sneller naar beneden dan naar boven.


Het regent ondertussen resultaten en bekendmakingen van dividenden. Belgacom houdt zich aan zijn belofte en zal dus nog € 1,68 bruto uitkeren in het voorjaar. Telenet zal daarentegen € 4,5 uitkeren als een kapitaalvermindering. Dit is voordeliger voor de beleggers en zoals eerder gezegd zeker niet in het minst voor hun Amerikaanse hoofdaandeelhouder. Ook Nyrstar zal een 'dividend' geven in de vorm van een kapitaalvermindering, omdat dit interessanter is voor de aandeelhouders. Toen ik iets hoorde waaien over hun nakende kapitaalverhoging (die toch nog tijdje op zicht heeft laten wachten), heb ik met veel winst Nyrstar verkocht. Ik heb een paar dagen geleden een mailtje ontvangen van iemand die zich druk maakte omdat hij anders al veel meer winst had kunnen hebben. Wel nogmaals zoals in een van de ereste post op mijn Blog: als jullie mij volgen, dan is dit voor jullie eigen rekening. Ik maak de overweging of ik bij een kapitaalverhoging mee wil gaan of niet, jullie moeten dit dan ook zelf doen. Dat ik toen niets heb gezegd over die kapitaalverhoging in mijn blog, dat is omdat ik in mijn blog niet mee wil doen met het verspreiden dan geruchten, ookal is de kans enorm groot dat het waar is.

Ondertussen heb ik mij wel kunnen optrekken aan de heropflakkering van Agfa (donderdag) en Spector (vrijdag). Maar bij Agfa is het hetzelfde verhaal als bij Tessenderlo: goede omzetcijfers, maar moeilijk toekosmtig jaar (Agfa), of meer dividenduitkering dan nettowinst (Tessenderlo). De beleggers hebben dat niet graag (zie terugval van Tessenderlo). Waarom ze dan wel graag zo'n mooi investeringkapitaal zien verdwijnen uit Telenet en Nyrstar vraagt u zich af? Wel, gelukkig heeft Telenet alles al voor handen en kunnen ze eventuele ontwikkelingen van andere landen kopen en komt er bij Nyrstar door hun kapitaalverhoging veel meer geld binnen dan dat er uit het bedrijf wegstroomt door het dividend.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten