zondag 5 juni 2011

Update: Alfa en Mature portefeuille

Met een derde verliesweek op rij voor de Alfa portefeuille (deze week -1,5%), gaan we over tot actie:
Order 1: UCB aan € 31,00 voor € 900 (hun dividend zal op lange termijn voor winst zorgen, het bericht van de CEO dat er 10 mooie jaren aan zitten te komen, klinkt dan als muziek in de oren).
Order 2: IBA aan € 6,90 of Total aan € 37,90 voor € 900 (ik neig eerder naar Total, vandaar mijn grotere procentuele marge bij IBA).
Dit zijn zoals jullie wel merken, orders die lang in de markt kunnen staan, maar ik voel dat de markten veel zenuwachtiger geworden zijn en met de vakantiemaanden voor de deur, is een plotse dip nooit veraf. Vorige week had ik nog tegen iemand gezegd dat CMB weer afstevende op een koers onder de € 20 en meestal is dat dan rond de € 19,75 et voila, het is van dat. Van deze dip kan ik echter niet profiteren, want ik heb CMB al in beide portefeuilles steken. Alhoewel hun cijfers goed waren (in dollars dan toch, want CEO wil af van omrekenfactoren en bescherming tegen dollarschommeling. Logisch als je ziet dat een winst van $ 44 miljoen omgezet wordt in een verlies van € 27 miljoen) zagen de beleggers het blijbaar anders en dan gaat het snel bij CMB. Na de resultaten van het volgende 2 kwartalen, zal de koers wel terug stijgen tot boven de € 23,5.


Als de Alfa portefeuille 3 weken na elkaar is gezakt en de beurs ook een paar dagen serieus van zijn pluimen heeft gelaten (toch een paar keer meer dan 1,5% gezakt in de afgelopen dagen), dan gaat er bij mij een belletje rinkelen. Tijd om weer variabel te gaan beleggen in mijn pensioenspaarfonds. Deze keer zal het nog maar voor 1 maandje zijn, want ik verwacht toch nog een verdere daling van de markten.



De Mature portefeuille deed het met een verlies van 0,85% (€ -303) niet zo slecht. De ongeveer 9% cash die we over hebben, wordt wel nog gehouden tot mijn verwachtte daling er is geweest. Verkooporders heb ik echter niet, ookal verwacht ik een daling. Mijn portefeuilles zijn stevig genoeg om snel van die daling te herstellen en de extra kosten van aan- en verkoop zijn dan niet gewenst.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten