zondag 29 mei 2011

Update: Alfa en Mature portefeuille

Het was weer een week zoals elke andere, weinig positieve cijfers en die die er toch zijn worden overstemd door de onduidelijkheid op de financiƫle markten. Nog steeds over Griekenland en het al dan niet herschikken van hun schulden. Over de impact van de Tsunami in Japan en de daarbij gepaarde kernramp in Fukushima op de productie van sommige Japanse giganten (Toyota, Sony,...). Zijn hun voorspellingen te positief of te negatief? Wie zal het zeggen. Feit is: het gaat niet zo goed op het vlak van de wereldeconomie. Vandaar dat ik mijn cash aanhoud. Dit kan eigenlijk geen kwaad, want als er plots een ferme crash komt, dan kan ik tenminste instappen tegen de lage koersen die er dan aan zitten te komen. Komen ze niet, dan wou ik op dit moment het risico niet lopen op het voorgaande scenario en achteraf moet ik dan niet komen klagen dat de koersen toch gestegen zijn.


Alhoewel de beurzen met ongeveer ¨% gedaald zijn in de afgelopen week, vallen de verliezen van de Alfa en Mature portefeuille dan nog mee (maar de dividenden geven hierbij wel vertekend beeld, want bij de courante indexen worden de uitgekeerde dividenden namelijk niet meer in rekening gebracht). Met een verlies van 0,6% presteerde de Alfa portefeuille licht slechter dan de Mature portefeuille. Die kwam met 0,4% nog beter door de afgelopen week.




Volgende week zal er spijtig genoeg geen dividend op ons liggen te wachten. Geen enkele coupononthechting bij de bedrijven in onze portefeuille. NBB zal de volgende zijn over 8 of 9 dagen (Jos Gijsen zijn telling op zondag luidde ongeveer zo: "Bij leven en welzijn, tot zondag over 8 dagen", vandaar dat ik hier nostalgisch eens 9 dagen schrijf voor maandag 6 juni. Mocht ik de heer Gijsen verkeerd geciteerd hebben, dan spijt mij dit enorm, maar Zondag Josdag is dan ook al een hele tijd niet meer op TV.


Bedankt voor het lezen en tot over 8 dagen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten