zondag 13 november 2011

Update: Alfa en Mature portefeuille



Je wordt er niet vrolijk van als belegger als je hoort dat er misschien een meerwaardebelasting zal komen om het gat in de begroting dicht te rijden. Meerwaarde is de laatste 15 jaar op de beurs echter al erg ver zoek. Als je elke keer de juiste keuzes maakte, dan heb je momenteel redelijk wat winst, maar meestal is het maar een lichte meerwaarde ten opzichte van een normale obligatie. Er zijn jaren bij met 20-30% winst en jaren met 30-40% verlies en dan jaren die rond het dividendrendement draaien. Als ze naast de roerende voorheffing op dividenden nu ook nog eens roerende voorheffing op koerswinst gaan invoeren (ook voor de goede huisvader), dan denk ik dat de helft van mijn (en onze Alfa en Mature) portefeuille de deur uitvliegt. De dividendkannonnen blijf ik dan houden en ik zal er nog bijkopen met geld dat ik uit beurs trek met verkoop van mijn groeiaandelen.


De gewone spaarrekeningen zullen bespaard blijven van een verhoogde roerende voorheffing. Ik geloof er niets van. Het zal eerder zelfde zijn als momenteel. Tot een bedrag van zoveel euro heb je vrijstelling van roerende voorheffing, daarna is het betalen geblazen. Met een inflatie van boven de 2% en een interest van 1,25% zien we ons geld minder en minder waard worden. Nu ja, mijn wiskundeleraar en Prof economie zegden dat je u rijk moet lenen en dat dit het beste lukt als de rente die je betaalt laag is ten opzicht van huidige rente en de inflatie hoog is. Want dan betaal je uw lening terug met gedevalueerd geld aan een lage interest. Het enigste puntje dat nog ontbreekt is een hogere rente op de spaarboek, dan heb je hogere rente op uw spaargeld dan dat je op uw lening moet betalen. Maar daar zijn de banken al helemaal niet mee gediend.
Met een stabiele Mature portefeuille en een goeie 1% erbij bij de Alfa portefeuille mogen we dus zeker niet ontevreden zijn. Het aandeel dat mij het positiefst in het oog springt is Pfizer. Pfizer heeft Ablynx laten vallen en dat lijkt mij geen slechte beslissing. De technologie die Ablynx gebruikt is mijn inziens de beste van alle bio-techers op de Belgische Beurs, maar ze gaan geen zak vooruit. Dat heb je als je samenwerkt met Universiteiten die meer belang hechten aan het binnenhalen van de budgetten voor studenten/departementen die, ondanks de budgetten die ze krijgen, nog steeds ondergekwalificeerd zijn voor het volledig correct uitvoeren van proeven (niet van interpreteren en bekomen van de te interpreteren resultaten uit proef), ipv het onderzoek zelf goed in handen te nemen en te focussen op proeven die bruikbare resultaten opleveren (zowel in positieve als negatieve zin). Aanmodderen kan iedereen. Focussen en vooruitgaan doen er slechts enkelen. Tijd om de koe bij de horens te vatten en er in te vliegen. Hopelijk zal Merck er dan wat sneller resultaten zien uitkomen.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten