zondag 20 november 2011

Update: Alfa en Mature portefeuille


Er zijn zo van die weken die je liever vergeet, maar die je beter niet zou vergeten. Met een verlies van 5% voor de Alfa portefeuille en van 3% voor de Mature portefeuille was het weer een "plezante" week. Welke bedrijven lieten het afweten. In de eerste plaats Agfa-Gevaert. Hun resultaten zijn goed, maar de belegger laat dit aandeel duidelijk liever aan de zijkant liggen of smijt het daar (waar het niet hoort). Spector is een andere zaak. Daar is nog steeds geen greintje positief nieuws te bespeuren en als er positief nieuws te horen zal zijn, dan zal het zijn omdat het niet slechter meer kan. Maar verkopen, nee, zeker niet. Onze aankoopkoers is wel al aanzienlijk hoger dan de huidige koers, maar het is de intrinsieke waarde die telt en daar zitten we nog steeds goed. Deze dagen moeten we ons vasthouden aan de intrinsieke waarde van onze bedrijven en hun prestaties en mogelijke prestaties in de toekomst. Als we daar naar kijken, dan is Spector wel het kneusje van de groep, maar op zich is er nog steeds niets verkeerd met Spector.



Mensen die deze dagen Dexia verkopen of aankopen zijn dan weer de grootste tegenpolen die je kan hebben op de beurs. De verkopers zijn speculanten die hopen dat het nog verder gaat dalen (en veel is dat niet meer) en de kopers zijn speculanten die hopen dat het weer zla oppikken. OK, er zullen er ook wel zijn die met een aankoop nu hun gemiddelde aankoopprijs willen doen dalen. Dit zijn waarschijnlijk aandeelhouders die al een 10-tal jaar Dexia aandelen bezitten en denken dat het niet erger meer kan. Dat het niet meer erger kan, daar geef ik hen gelijk in, maar om er dan nog meer geld in te steken, dat kan ik hen eigenlijk afraden. Ik heb enkele jaren geleden met Fortis hetzelfde gedaan en met een koers van € 1,23 heb ik wel 100% winst op mijn toenmalige aankoop, maar mijn verlies op mijn vroegere positie blijft even groot. Over mijn aankoop van Nyrstar in die tijd was ik veel blijer. Nyrstar dat nog steeds op onze kooplijst staat moest het dalen tot de vooropgestelde aankoopkoers van €5,80.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten