zondag 24 november 2013

Update: Alfa en Mature portefeuille

Het was een slechte week, met weerom tamelijk grote verliezen voor onze portefeuilles. -1% voor de Mature en -2,4% voor de Alfa portefeuille.


Nyrstar zit daar voor een groot stuk tussen. Echt positief kwamen ze dan ook niet in het nieuws. Alhoewel hun eigen berichtgeving spreekt over € 500 miljoen in reserve, spreken er een paar analisten/beurshuizen (en niet van de minste) over een geldnood voor Nyrstar van om en bij de € 250 miljoen. Die ze dan nog in het komende half jaar zullen moeten ophalen via een kapitaalverhoging, want de obligaties van Nyrstar gaan tegenwoordig voor geen meter meer. Ze noteren aan 80 en 90% van hun uitschrijfwaarde. Nu ja, ik kan verkeerd zijn, maar moest ik nog geld hebben om er enkele te kopen, ik zou het doen, maar misschien heb ik gelukkig geen geld meer. Wie zal het zeggen? Sommigen zouden zeggen dat ik een gokje waag en ik zelf zeg dat het gewoon beleggen is. Wie was het ook al weer die zei: "Ik succes op de beurs? Ik koop alleen wanneer iedereen wil verkopen en ik verkoop als iedereen wil kopen."


Ik kan er even niet meer opkomen, maar het is zeker en vast een goede belegger. Want ik heb dat eens gelezen toen ik rond de 10 jaar was in de Cash! en het waren 4 artikels over de zogezegd 4 beste beleggers van die tijd. Buffet was er ook bij, maar die was het niet dat dit had gezegd. Langs de andere kant heb je dan weer de uitspraak "Never catch a falling knife". Ik interpreteer dit laatste toch anders: Als er niemand koopt aan dalende koersen, dan kan het aandeel niet zakken, want er is geen handel mogelijk bij lagere koersen. Er zijn dus altijd mensen die zorgen voor de daling (en dat zijn zowel de kopers als de verkopers), maar wie van hen gelijk heeft, weet je altijd pas als het te laat is. Daarom zal ik, zoals sommigen zouden zeggen, een gokje wagen en Nyrstar aankopen op een koers lager dan € 2,20. Enkel met de Mature portefeuille, want voor de Alfa portefeuille gaat dit het doel van deze startersportefeuille zeker voorbij.

Bedankt voor het lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten