zondag 15 december 2013

Update: Alfa en Mature portefeuille

Deze week kan ik kort zijn. Voor de Mature portefeuille was de afgelopen week een nuloperatie. Dit was enkel en alleen te danken aan de kapitaaluitkering van Ageas (en spijtig genoeg dus ook de daling van Ageas, die weerom sterker was dan het uitgekeerde kapitaal).


Bij de overige aandelen was het voornamelijk Nyrstar dat het niet goed deed. Ook Total blijft verder en verder zakken voor de derde week al op een rij. Ze geven komende week wel hun coupon, maar die gaat natuurlijk ook van de koers van het aandeel, dus dat wordt nog een dobber.


De Alfa portefeuille ging er met 0,7% op achteruit, maar al bij al valt dit nog goed mee.
Voor zij die het misschien vergeten zijn: vergeet niet uw pensioensparen vol te storten voor het einde van het jaar! Sommigen zeggen: 'Ik beheer mijn geld liever zelf', en alhoewel ik dat ook liever doe, maak ik enkel voor het Pensioensparen toch een uitzondering. Het belastingsvoordeel geeft hierbij de doorslag. Met 30% voorsprong beginnen is een grote plus. Enkel het feit dat de regering af en toe laat horen dat er veranderingen kunnen komen (gelukkig met als bijnoot dat dat niet geldt voor het verleden) en dat die wel degelijk een grote impact kunnen hebben op uw eindresultaat, stemt mij niet zo positief ten opzichte van pensioensparen. Zelfs nu (ook door slechtere 7 jaar die gepasseerd zijn, met een paar goeie jaren kan dat snel veranderen) wordt het positieve bijna geheel tenietgedaan door de hoge eindbelasting bij opvraging van uw pensioenspaarpot.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten