zondag 5 januari 2014

Jaaroverzicht Alfa en Mature portefeuille

Ik weet dat jullie er een tijdje hebben op moeten wachten, maar de eindejaarperiode is altijd enorm druk. Je moet overal naartoe en dan ben ik al blij dat ik het deze avond het toch nog voor elkaar heb gekregen om dit overzicht op te stellen. De updates zullen vanaf volgende week weer volgen.

De Bel 20 deed het in het afgelopen jaar behoorlijk met een stijging van 18,1%. Dat is exclusief dividenden, ik heb het dit jaar dus ook zonder dividenden uitgerekend.

 

De Alfa portefeuille deed het met 19,1% (22,8% met dividenden/Uitkeringen en omruildividend van Montea) een volle procent beter dan de Bel20. Ik moet zeggen dat ik hier enorm tevreden over ben. Ik moet dan toch iets goed doen ;-). De timing van de verkopen in het begin van het jaar waren goed gekozen. Na Februari/Maart zijn de beurzen licht teruggevallen en pas de laatste 4 maanden pikten ze terug op. De aankopen die ik deed in de Tweede helft van het jaar, zullen ook dit jaar nog hun dienst bewijzen, maar we moeten wel oppassen dat we op tijd onze winst nemen bij enkele van onze kampioenen. Nyrstar daarentegen zal echter uit zijn pijp mogen komen (en ik moet zeggen dat het de laatste dagen niet slecht bezig is).


De Mature portefeuille deed het met een rendement van 12,3% niet slecht, maar zo'n 6% slechter dan de Bel20 en dat is eigenlijk niet zo goed. Het dividendrendement (3,7%, net zoals de Alfa trouwens) van de portefeuille is in het afgelopen jaar wel wat vergroot (wat de bedoeling was), zodat het eindresultaat uitkomt op 16% rond. Helemaal niet slecht, maar als belegger hopen we natuurlijk om het beter te doen dan de beursgraadmeter van uw thuisbeurs. Maar anderzijds moeten we als belegger blij zijn dat onze portefeuille niet zo onevenwichtig is opgebouwd. Ik zou over de jaren dat ik deze blog doe eens moeten nakijken hoe ik het gedaan heb tov de Bel20 en ik zal dit dan eens posten.

Bedankt voor het lezen en aan iedereen een gelukkig en fantastisch beleggersjaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten