zondag 16 augustus 2009

Update: Alfa en Mature portefeuille



Het ging in de afgelopen week iets minder hard op de beurs en eigenlijk heb ik dat het liefst (Alfa + € 22 of 0,75% en Mature + € 85,5 of 0,3%). De Amerikaanse consument kwam op het einde van de week wel wat zout in de bijna genezen wonde strooien. Want laat ons eerlijk zijn: alhoewel het de afgelopen maanden beter gaat, er zijn nog heel wat lange termijnbeleggers die nog een gat te dichten hebben. Ikzelf sta eindelijk terug break even, door de winst die ik heb gemaakt met de aankopen in de "slechte" periode. Ik ben dus een tevreden belegger. Vooral omdat mijn twee portefeuilles hier het redelijk goed doen.
De Alfa en Mature portefeuille profiteren bijna niet mee van de koersopstoten op de Brusselse beurs van Agfa-Gevaert, Spector, Deceuninck of Keyware. Spector en Agfa-Gevaert, beiden al jaren in moeilijke papieren, blijken een ommekeer te maken, waardoor beleggers als motten aangetrokken door een licht, komen toegevlogen. De koers van vooral Agfa-Gevaert maakt hierdoor bokkesprongen. Die van Spector klimt soms steil, maar elke week komt er toch een mooi % bij. Keyware Technologies gaat dan weer meer concurrentie bieden op de betaalmarkt. Ze willen winkels de mogelijkheid bieden om met kredietkaarten te werken. Nu, ik kan mij vergissen, maar vroeger waren mensen tegen kredietkaarten, vooral in België, maar onder mijn vrienden merk ik dat die afkeer er niet meer zo is. Soms stel ik mij daar vragen bij, maar zolang ze er hun verstand bijhouden, doen ze maar. Ik ben en blijf van de oude stempel: kredietkaarten zijn enkel handig voor betalingen in het buitenland (vooral in de hotels) voor de rest moet je ze mijden als de pest. Voor je het weet heb je uw maandloon al opgenomen in krediet, een onverwachte rekening/autopanne kan u dan in een sukkelstraatje duwen, want een Debet-rente van 14% is niet mis.
Dat Deceuninck zo sterk steeg eerder deze week vond ik helemaal niet normaal. Als een bedrijf aankondigd dat ze een kapitaalverhoging willen doorvoeren aan een bedrag hoger dan de toen geldende beurskapitalisatie en de koers stijgt zo fenomenaal, dan ben ik blij dat ik dat aandeel niet in mijn portefeuille heb. OK, je mist een mooie stijging, maar waarom stijgt dat aandeel nu? Inderdaad ja, voor niets. Gewoon enkele mensen die er geld inpompen en anderen die bij een stijging van 4% ook als gek beginnen kopen, omdat ze anders een mooie gelegenheid zouden missen. Na de initiële stijging, zagen we dan ook een ferme duik terug naar beneden.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten