zondag 23 augustus 2009

Update: Alfa en Mature portefeuille


Alhoewel het maandag nog bergaf ging met de beurs, nog steeds door de invloed van de Amerikaanse consument, werd daarna een mooie klim ingezet. Onze Mature portefeuille deed het dan ook weer uitstekend met een klim van € 825 of 3,3%. Vooral Belgacom, Tessenderlo, Total en UCB deden het uitstekend. Hierbij zijn Tessenderlo en UCB twee verrassingen voor mij, want ik hed niet gedacht dat de belegger deze klasse aandelen terug zouden oppikken. Vorige keren gebeurde dit ook niet en bij goede resultaten (Cfr. topjaar Tessenderlo vorig jaar en goedkeuringen producten UCB) kwamen de koersen steeds lager uit dan voor het uitbrengen van het goede nieuws. De negatieve bijklank die Tessenderlo steeds meegaf in zijn berichtgeving was hier natuurlijk niet vreemd aan. Bij UCB was het eerder een geval van daling voor het nieuws en bij het goede nieuws dan een lichte stijging, want de beleggers hadden het toch al verwacht. Waarom ze het aandeel in de aanloop naar het nieuws dan lager stuurden is mij nog steeds een raadsel, maar daardoor is de beurs ook zo leuk.
De beurs is leuk voor een beginnenling, een geoefende amateur of voor een professional. Ik ben eerder een gepassioneerde amateur. Iemand die hoopt dat hij enkele beginnende beleggers kan op weg helpen met de Alfa portefeuille. Deze steeg met amper € 41, maar het kapitaal waarmee we werken is dan ook veel kleiner dan die van de Mature portefeuille. Momenteel is het verschil in vermogen een factor 8. De Alfa portefeuille heeft bijna € 3600 op de beurs en de Mature portefeuille net iets meer dan € 29.000. Niet de portefeuille zelf is hierbij belangrijk, maar vooral de manier van opbouwen. Stelselmatig een mooi bedrag opbouwen en daarna oogsten zoals bij de Mature portefeuille. Dat is de bedoeling.
Hopelijk zijn beleggers het afgelopen jaar nog niet vergeten. Vorig jaar ging het -20 tot -90% met heel wat aandelen en dat geeft een serieuze knauw aan uw kapitaal. Ik heb dit spijtig genoeg ook ondergaan, maar de een zijn dood is de andere zijn brood. Ik heb gemaakt dat mijn eigen "dood" ook mijn eigen brood werd door stelselmatig bij te kopen op de beurs. Hierdoor ben ik snel uit de negatieve cijfers geraakt, waarmee het vorige jaar mij had opgezadeld. Maar het kan natuurlijk snel keren. Daarom laat ik mij niet verleiden tot de aankoop van bedrijfjes die nog niets, maar dan ook niets, hebben bewezen.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten