vrijdag 12 februari 2010

Opinie: De heropstanding van Agfa

Van mijn turn-around kandidaten maakt Agfa sinds augustus echt wel het mooie weer (Spector blijft jammer genoeg een hele eind verderop slenteren). Eerst een positief signaal over het feit dat de kostenbesparingen hun vruchten beginnen afwerpen (2de Nieuwsbericht aangegeven door de geel aangeduide N op de koersgrafiek van de TIJD). Daarna afkomen met eerste nettowinst in lange tijd (5de Nieuwsbercht) en niet lang daarna gevolgd door het vervroegd vrijgeven van de jaarresultaten.





Waarom ze dit deden: omdat ze iets te vertellen wilden hebben op de roadshows die ze gaan houden. Bij de aankondiging wist je dus al hoe laat het was. Ze gingen beter dan verwachte cijfers bekend maken en deze week hebben we dan ook een mooi koerssprong zien optreden bij Agfa-Gevaert. Mijn mede blogger "jonge belegger" zal hier hopelijk meer dan blij mee zijn en terug verder beginnen schrijven aan zijn blog. Hopelijk heeft hij zijn profits op laten lopen. Ik ben wel teleurgesteld dat de man die Agfa terug op het rechte spoor bracht (ondanks strubbelingen met de vakbond of dankzij, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk) binnenkort zijn post zal inruilen voor iemand anders.



Ik ben en blijf altijd sceptisch bij turn-around kandidaten. Bij agfa was ik bij de eerste nettowinst niet echt overtuigd van de cijfers en eerlijk gezegd ben ik dat nu nog niet, maar ondertussen ben ik wel blij met hun stijging natuurlijk. Ondergewaardeerde aandelen moet je als belegger waarderen, maar met de kaap van € 5,7 gerond te hebben is dit niet meer het geval (toch volgens mijn eigen berekeningen van hun intrinsieke waarde). Agfa kunnen kopen op 25% van hun boekwaarde was echt een koopje, maar vergeet dus nooit te kijken naar echte waarde. OK vroeger noteerden 2 tot 2,5 keer hun bloekwaarde, maar momenteel moet je al van goede huize zijn om mij nog te overtuigen in zo'n fragiele bedrijven te stappen als ze op hun waarde noteren.



Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten