zaterdag 6 februari 2010

Update: Alfa en Mature portefeuille

De beurzen krijgen klappen door PIGS (Portugal, Italy, Greece and Spain). Grote tekorten op hun begroting zijn de oorzaak, maar vooral de paniekvoetbal die er gespeeld wordt speelt weer een grote rol. Iedereen neemt winst. Ik ben dan ook van plan om na deze golf een eerste schijf voor mijn pensioensparen te beleggen (weer € 870 dit jaar).




Maar zoals jullie zien hebben onze Alfa en Mature portefeuille toch wel een knauw gekregen. Alle aandelen gingen eensgezind naar beneden, met een resultaat van - 4,5% (€ -210) en -4,7% (€ -1182). Eigenlijk valt dit nog redelijk mee, maar veel mensen zullen dit verschrikkelijk vinden en de beurzen maandag nog verder de dieperik in sturen.
Ik las de column van Paul D'Hooren deze week waarin hij zegt: 'als Nyrstar, Umicore, ... nog eens 10% dalen, dan zou ik niet twijfelen'. Ik haal enkel Nyrstar en Umicore aan, omdat ik denk dat je deze aandelen nu juist enorm moeilijk in kan schatten. Als je ze hebt: hou ze bij en als je ze niet hebt: blijf er dan af. De K/W zegt bij deze bedrijven niet alles, maar Umicore noteert sterk boven zijn intrinsieke waarde en alhoewel dit bij Nyrstar niet het geval is, is het toch opletten voor hun gevoeligheid wat betreft de metaalprijzen (zeer gevoelig voor economisch nieuws dus).
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten