zondag 15 mei 2011

Update: Alfa en Mature portefeuille

Mijn 400ste post. Bloggen, het is niet gemakkelijk. Zoals in het begin regelmatig posten, dat komt er gewoon niet meer van. Deze wekelijkse update echter, is een pijler die ik niet verloren mag laten gaan. Af en toe nog eens afgeven op de dingen die in mijn opzicht niet juist zijn en voor de rest genieten van de kuren van de beurs.


De afgelopen week was een kalme week. Toch voor onze portefeuilles, want echte aandelen afhankelijk van grondstoffen hebben we niet. Allez, toch niet in de zin dat als de grondstofprijzen dalen de koersen van onze bedrijven ook zakken (behalve dan misschien CMB). Agfa-Gevaert profiteert nu optimaal van de val van het Zilver. De prijsverhoging die ze gingen doorvoeren toen de zilverprijs piekte, zullen ze zoals afgesproken nog steeds doorvoeren. Hopelijk schakelen hun klanten dan iets sneller over naar hun digitaal assortiment, waar hun marges hoger zijn. Het kan ons als investeerder enkel wat sneller dividend en koerswinst op leveren.



Ik heb deze week weer 2 mailtjes gekregen van 2 attentieve lezers in verband met AB InBev. Niet over het bedrijf zelf, maar over hun Strips en met name, waarom ik die nog niet in mijn portefeuille heb opgenomen. Eigenlijk is dit simpel. Ik heb bij de aanschaf voor de Mature portefeuille de alinea waarin ik een order ingaf van € 0,001 voor de strips, verkeerdelijk gedelete (omdat mijn schrijven iets TE was). Maar sinds die dag zijn die strips nog niet aan die prijs geraakt. Een hele tijd € 0,002 ja, maar niet € 0,001. Bij mijn bank heb ik geklaagd dat ik als particulier niet de mogelijkheid heb om strips aan te kopen met € 0,001 als limiet (wat ik dus nog steeds niet heb gedaan, mijn eerste aandeel bij welk ik het echt weiger te doen). Ze zouden er verder naar kijken, maar echt ver ben ik daar nog niet mee gekomen, want tot op heden is de minimale limiet voor particulieren € 0,01. "Maar meneer, u zal die dan wel aankopen aan de huidige koers van € 0,002" is wat ze dan zeggen. Maar dit is een systeem dat gemakkelijk te misbruiken valt. De grote willen het niet hebben, dus ik koop alle te koop aangeboden stripkes op aan 0,002 (met € 10000 koop je er 5 miljoen!) en zet daarna een verkooporder in aan € 0,01 (koers nog steeds 0,002). Het zal maar juist moeten lukken dat u op dezelfde dag een order ingezet aan € 0,01 (OMDAT U NIET ANDERS KAN) en dus effectief moet kopen aan € 0,01. Voor mij 400% nettowinst en voor u een kater omdat u dacht dat u na 1 dividend uw stripkes al terugverdient ging hebben, terwijl het nu zeker 5 à 7 lange jaren zullen zijn eer je de kost van die Stripkes uit uw besparing van 10% roerende voorheffing op het gegeven dividend zal halen.


De juffrouw bij de bank snapt er niets van en ik schrijf mijn ergernis van mij af. Bedankt voor het lezen.


PS. Zowel voor de Alfa als Mature portefeuille is er dus een order aan € 0,001 voor de aanschaf van AB Inbev stripkes, maar aangezien ze net nog gestegen zijn naar € 0,003 kan dit wel nog een tijdje op zich laten wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten