dinsdag 4 januari 2011

Jaarresultaat van de Alfa portefeuille

Ook de Alfa portefeuille deed het behoorlijk goed met een stijging met 10,25% (waarvan 2,85% door het dividend). Indien u zich afvraagt hoe die € 2011 winst maar 10,25% uitmaakt, dan komt dit omdat er vorig jaar al een winst was van € 1242. Weerom is het stijging niet geheel correct, omdat het op het totale bedrag wordt berekend en dit totaal bedrag neemt elke maand met € 250 toe (dus de laatste storting heeft slechts 1 maand op de rekening gestaan). Maar daar hou ik net zoals vorig jaar dus geen rekening mee.

Mijn teleurstelling van het jaar is eigenlijk VPK, niet omdat het dividend of koersverloop tegenviel, maar omdat ik door mijn blogsysteem van verkoop er niet toe kwam om VPK effectief te verkopen. Ik heb van een lezer een mailtje gekregen dat hij enorm blij was met het feit dat hij op de topkoers heeft verkocht, omdat ik dit ook als limiet had gesteld. Ik ben enorm blij voor hem natuurlijk, maar het is wel sneu. Anderzijds mag ik niet klagen over dit systeem, want bij de Mature portefeuille heeft het mij 2 keer verhinderd om Tessenderlo te verkopen (1 keer niet zo goed, want gevolgd door daling waarbij ik teruggekocht zou hebben, maar andere keer wel goed, want na lichte terugval, ging het na kalme periode wel goed naar boven met Tessenderlo). Ik zal dus niet afwijken van dit verkoopsysteem. Voor het koopsysteem heb ik momenteel gebruik gemaakt van 3 systemen:
1) vooraf aankondigen wat max limiet aankoop is en als eindkoers lager is ook effectief bij deze koers aankopen (meest gebruikt en was steeds zo bij laatste aankopen).
2) vooraf aankondigen wat max limiet aankoop is en dan bij deze limiet ook effectief aankopen (maar 1 keer of zo per ongeluk gebruikt, omdat ik toen thuis was en de koers op mijn limiet zag staan). Dit systeem zal ik niet meer toepassen.
3) Aandelen aankopen in weekend met laatste eindkoers (als ik op voorhand heb aangegeven welke aandelen ik zou kunnen aankopen). Dit systeem zal ik af en toe nog moeten toepassen, maar ik zal het zoveel mogelijk vermijden.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten