zondag 30 januari 2011

Update: Alfa en Mature portefeuille

Beide portefeuilles presteerden weer gelijkaardig in de afgelopen week. Beiden zijn ongeveer 0,4% gedaald. Vooral over de Nationale Bank van Belgiƫ ben ik helemaal niet tevreden. Ik denk dan ook dat ik dit aandeel in de komende week goed in de gaten ga houden.


Alhoewel NBB nog steeds een van de topaandelen op de Brusselse beurs is, vraag ik mij toch af of ik er goed aan gedaan heb om het in de portefeuille te nemen. Met een verlies van om en bij € 300 mag het hem weeral met 10% herpakken voor we weer zwarte cijfers zien. Alhoewel ik weet dat het zwaar ondergewaardeerd staat is het toch verleidelijk om het buiten te smijten. Mijn ervaring met Fortis/Ageas, dat ik spijtig genoeg nog steeds niet heb kunnen verkopen (€ 2,25), is dat je best niet te lang met losers opgescheept zit. Maar Fortis was dan ook een grote loser. Maar voor ik Ageas effectief een verkooporder geef, wacht ik toch nog hun cijfers af, want Ageas is het favoriete aandeel van alle 'kenners' voor 2011. Als ik dan een stijging naar € 3,50 mis (intrinsieke waarde van Ageas is overigens € 3,7), omdat ik het niet terug op kan pikken aan € 1,85, dan ben ik mooi de klos (vandaar dat ik wacht op de cijfers om mijn definitief besluit te nemen). Het houden voor het mooie dividendrendement moet ik in ieder geval niet doen. Zij die het oppikten aan € 0,60 wel natuurlijk!

Dat is dus het mooie aan de beurs. Momenteel is zeer intensief beheer nodig of helemaal geen beheer (zoals de tactiek die ik nu toepas). Als je niet elke minuut achter uw pc de koersen kan volgen, dan is het beter om stil te zitten (behalve als je denkt dat een bedrijf van u echt enorm slechte cijfers zal publiceren, maar in de Alfa, Mature en mijn eigen portefeuille zitter er zo geen bedrijven in). Anders maak je veel kosten en bij een slechte koersrichting, gaat uw vorige winst direct in rook op.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten