zondag 17 januari 2010

Update: Alfa en Mature portefeuille

Het resultatenseizoen is afgeschoten en tot hiertoe vallen de cijfers mee, maar toch tegen. Zo is het altijd op de beurs: cijfers zijn goed, maar ...; cijfers zijn slecht, maar ...; cijfers vallen mee en bovendien of maar ... . Dit maakt de beurs ook zo boeiend. Maar ondanks het negatieve sentiment, vooral dan op het einde van de week, slaagden onze portefeuilles er toch in om een mooi resultaat neer te zetten.
Mature +3,4% (€ 847) en Alfa +4,6% (€ 217). De nieuwkomers deden het dan ook redelijk. Pfizer voor de Alfa portefeuille kleurde al meteen groen (vooral vrijdag dan) en GIMV liet zien dat het een stevig aandeel is in woelige wateren voor de Mature portefeuille. GIMV is bovendien een dividendkanon dat deels de plaats inneemt van Total.







CMB was deze week een opvallende stijger. Elke dag kwamen er wel enkele procenten bij en daar zijn wij als beleggers natuurlijk niet rouwig om. De reden ontslipt mij echter, dus als CMB een koers van € 25 haalt (wat nog een redelijke marge is tov huidige koers), dan vliegt het uit beide portefeuilles. Het is net als bij Tessenderlo vorig jaar eerder een tussentijdse poging om winst vast te klikken om dan vervolgens terug in te stappen, maar we weten hoe het gelopen is bij Tessenderlo: het haalde de verkoopslimiet niet en daar ben ik nog steeds niet miscontent over. Kosten zijn namelijk niet te versmaden hobbykosten, dus hou ik daar altijd rekening mee als ik een koerslimiet bepaal. Het moet namelijk daarna ook nog dalen en indien het dit niet doet en doorstijgt, dan moet het behaalde rendement hoog genoeg zijn.

Maar moest het toch gebeuren, dan heb ik de vervanger al in mijn gedachten: GDF Suez. Mensen lezen dat er 2 grote banken een iets minder advies geven (gezakt van kopen naar houden) en ze aanzien dit blijkbaar allemaal als een teken om te verkopen. Mooie volumes en een mooie daling, meer moet ik niet zien om in actie te treden, maar met maar € 80,05 en € 5,62 in portefeuille is dit natuurlijk niet mogelijk. Het kan dus soms eens tegenzitten als het meezit ;-).


Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten