zondag 3 januari 2010

Update: Mature portefeuille het afgelopen jaar


Het leek mij beter om de Mature portefeuille op zichzelf te bespreken, want tenslotte is dit de grootste portefeuille van deze BLOG. Ik heb het opgesplitst in 3 delen: het overzicht van deze week, met rendement behaald over dit jaar. Dan De behaalde resultaten uit verkopen en tenslotte de verkregen coupons.
Afgelopen week ging er nog een kleine 0,1% af van de waarde van de Mature portefeuille en het totale rendement kwam over het jaar 2009 en laatste 2 weken van 2008 (waardoor het rendement 0,2% hoger ligt dan had het het begin van het jaar geweest, na een week stond deze portefeuille wel -4% mede door de kosten!). Ik neem er de laatste 2 weken van 2008 er voor het gemak bij. Volgend jaar zal dit dan niet meer gebeuren.
Met een rendement van 25,79% kunnen we niet klagen, maar de BEL20 presteerde aanzienlijk beter. Zelfs mijn eigen portefeuille deed het beter. Als we kijken naar de verkopen, wordt eigenlijk al snel duidelijk waarom dit rendement zo laag is.


KBC! Inderdaad, had ik KBC niet verkocht, dan was het verlies van € 960 er niet geweest, maar was er winst geweest van € 5,14 per aandeel (KBC noteert € 30,38). Die winst hebben we echter wel behaald door de aanschaf van de tracker op de BEL20 (met het geld van de verkoop van KBC en dividenden), maar daarmee maak je niet zomaar even het verlies van € 960 goed. Laten we ook niet vergeten dat KBC daarna nog veel lager heeft gestaan en dat ik toen heb getwijfeld om het terug in mijn portefeuille op te nemen (in de online beleggingsspellen heb ik dit trouwens wel gedaan en hierdoor won ik met een van de 2 spellen een USB-stick van KBC nota bene ;-) ). Maar achteraf is het, zoals eerder al gezegd, steeds enorm gemakkelijk om rijk te worden. Op het moment van de beslissing, primeerde mijn ervaring met Fortis om tot de verkoop over te gaan tot er duidelijkheid kwam. Alleen stond KBC toen er duidelijkheid kwam van Europa, ironisch genoeg, alweer aan de koers dat ik er aan het begin van mijn portefeuille had voor gegeven. Het kan verkeren.


De dividenden gaven een rendement van 3%. Net als bij mijn persoonlijke portefeuille was dit deels te wijten aan het feit dat Nyrstar geen dividend uitkeerde. Dit jaar hopelijk wel en met CMB in de rangen, zal dit rendement hopelijk oplopen. Total verliet wel de rangen, maar CMB zou deze aderlating meer dan voldoende moeten kunnen opvangen. Total staat, ondanks de verkoop, steeds op mijn lijst aandelen om in de gaten te houden. De Strips zijn ook nog niet weg uit de portefeuille. Ook de Strips van 4Energy zitten nog steeds in portefeuille en dit aandeel staat ook nog steeds op mijn radar, maar het is nog niet aan het pinken.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten