zondag 1 november 2009

Update: Alfa en Mature portefeuille

Het was weer een week om snel te vergeten. Het regende resultaten, meestal goeie, maar de negatieve vielen steeds serker tegen dan de positieve. Bovendien waren enkele macrocijfers niet denderend te noemen en hopla, alles duikt naar beneden. Onze twee portefeuilles hebben het geweten met een terugval van € 247 en € -1711 voor respectievelijk de Alfa en Mature portefeuille. Hierbij is het opvallend dat pfizer en Elia de enigste sterkhouders zijn, met in mindere mate VPK. Alle andere aandelen zakten. Zelfs Belgacom dat iets betere cijfers voorlegde, maar een iets lager dividend voorstelde dan gedacht, kreeg klappen. Telenet werd dit weekend dan weer geprezen als het aandeel voor het komende jaar. Ik kan mij daar eigenlijk niet bij aansluiten. Telenet is in mijn ogen nog nooit een echt beleggingsalternatief gebleken voor Belgacom. Met nadruk op Belegging. Op andere vlakken, spreek ik mij hier niet over uit.
De forse daling van GBL zette onze Alfa portefeuille sterk in het rood.



Total (volgens het principe van Graham een van de beste aandelen momenteel voor de belegger, want steeds een dividend dat nooit verlaagd), werd toch weer iets goedkoper. Het fluctueerde een tijdje rond de € 43, maar had nooit dit als eindkoers, dus jammer genoeg geen verkoop.
Spector onze andere aanwinst, blijkt niet meteen een schot in de roos, maar zoals al gezegd: ik geloof er in en dan maakt dit kleine initiƫle verlies niet echt uit. Ik spreek dan niet in geldtermen, maar in aandelentermen. Want had ik gewacht tot nu om te kopen, dan had ik veel meer aandelen kunnen kopen met hetzelfde geld en dan zou mijn potentiƫle winst zoiezo groter zijn. Hopelijkpresenteert mijn ander turn-over kandidaat ook degelijke (ik zeg niet prachtige) resultaten zoals Agfa-Gevaert.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten