vrijdag 11 december 2009

Opinie: Colruyt omlaag door rancuneus JPMorgan?

Nu ik heb al veel meegemaakt op de beurs en het zal hier waarschijnlijk niet bij stoppen, maar als de financieel directeur van Colruyt het volgende zegt: “JPMorgan had tot voor kort een erg goed retailteam, dat naar Barclays is vertrokken. Dat team is onder meer vervangen door deze man, die zowat zes maanden analist is. Is het dan toeval dat dit rapport verschijnt op de dag dat ons investor relations-team samen zit met de mensen van Barclays?”, dan val ik van mijn sokkel. Hij heeft het over het rapport waarin de bewuste analist (Rickin Thakrar) een verkoopadvies en koersdoel van € 150 geeft, terwijl het gisteren nog € 171,65 stond. Is dit nu echt een slag in het gezicht van Colruyt vanwege een vete tussen JPMorgan en Barclays of een degelijke analyse?

Colruyt ging hoe dan ook wat lager postvatten met een huidige koers van € 168,2. Toegegeven, het oordeel van de analist kan er naast zijn, maar als hij zijn analyse ter goeder trouw heeft genomen, dan is er volgens mij niets aan de hand. Tot op een bepaald punt kon ik hem zelfs volgen, maar niet wanneer hij het heeft over de prijs betalen voor het succes. Ik winkel ook altijd in de Colruyt, omdat het bij de merken die ik graag heb inderdaad altijd de goedkoopste is uit de buurt en daar ben ik enorm content over. Maar ik zie niet in waarom ze zouden moeten investeren in meer personeel. Die mensen doen dat uitstekend en als ze dan iemand moeten aanwerven, dan zal dat op zich wel een meerkost betekenen, maar als je niemand aanneemt, dan begint uw overwerkt personeel ook te morren. En geloof mij, dat is wat je als werkgever zeker niet wil. Een goed team zoals het personeel van de Colruyt, dat moet je behouden, want zo maak je winst. Gemotiveerde mensen betalen beschouw ik niet als een kost, maar een investering die rendeert.

Voor jullie hierop reageren: nee ik werk niet bij de Colruyt, Aldi, Carrefour, Delhaize, Makro, …, maar ik heb wel respect voor de mensen die het doen.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten