woensdag 28 april 2010

Opinie: Het Machtige Griekse Rijk is Arm en Lam

De financiĆ«le perikelen van Griekenland blijft de beurs parten spelen. De Griekse schuld hangt niet langer als een zwaard van Damocles boven de beurs, maar het snijdt er momenteel diep in. De bedrijfsresultaten worden gewoon genegeerd. De € 45 miljard steun doet er niet meer toe. De mogelijke schuldherschikking veranderd de koerstabellen in een rode stroom. Alles gat gewoon naar beneden.

Shorters??? Misschien. Ik heb er ook al aan gedacht om een paar van mijn aandelen buiten te smijten en ze later tegen gereduceerde prijs terug in te kopen. Misschien doe ik mij zo wel enkele aandelen cadeau? Maar dan wrijven de banken weer warm in hun handjes door de vergoedingen die ze opstrijken. Het is een dunne lijn die momenteel wordt bewandeld. In Griekenland mogen geen shorters meer handelen. Maar wat ik hiervoor beschrijf kan je ook aanzien als shorten. Zouden ze dan niet beter de beurs gewoon sluiten. Eigenlijk denk ik het wel. De geruchtenmolen is belangrijker dan de werkelijkheid, maar in dit geval is de werkelijkheid ver zoek. Als Griekenland al niet weet hoe het juist zit, wie moet het dan wel weten. S&P, die de rating van het staatspapier net heeft verlaagd naar rommel??? Ik denk het niet, die weten het evenmin als wij. Mag S&P dat zomaar doen? Ja, ze mogen dat doen, ongecontroleerd dan nog wel. De Shorters varen er wel bij. En wees maar zeker dat het niet de kleintjes zijn, maar de groten (zelfs zij die zich openlijk tegen speculanten/derivaten uitspreken) die hier hun zakken vullen. Buffet en Soros op kop dus.

Voor ons kleine beleggers is dit weerom een zwarte dag. Een dag om snel te vergeten, maar altijd te herinneren. Een gouden les, die weer diepe kraters achterlaat in onze portefeuilles.

Bedankt voor het lezen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten