maandag 26 oktober 2009

Opinie: obligatie UCB en opsplitsing ING

De obligatie van UCB was op 5 minuten uitverkocht! De obligatie lijkt dus een schot in de roos te zijn. het is niet gemakkelijk om in te schatten of deze obligatie wel zo goed is als die van InBev, maar daarvoor hadden we zelfs geen kans om in te tekenen.

De voorwaarden waren: coupure van € 1000; 5 jaar looptijd; 101.875% uitgifteprijs (dus € 1018,75 te betalen, los van kosten); bruto coupon van 5,75% of dus 5,31% doordat er meer dan de uitgifteprijs wordt betaald bij intekening; netto geeft dit een rendement van 4,46%.

Eerlijk gezegd: ik heb ook ingetekend, maar ik denk niet dat ik van de gelukkigen ben.

Dan de opsplitsing van ING! Wat is me dat, een donderslag bij heldere hemel. Eerst lees je nog dat nettowinst in het derde kwartaal enorm goed was met een winst van € 500 miljoen en iets later krijg je dan het nieuws dat ze de verzekeringstak gaan afstoten. Misschien dat Fortis holding deze kan overnemen. Maar daarenboven nog een kapitaalverhoging om de staatssteun vervroegd te kunnen terugbetalen met een ferme premie erbovenop voor de staat. Op eerste schijf een 12-13% premie en op de tweede schijf zelfs een van 50% (maar deze laatste lag al langer vast, de eerste is net vastgelegd door Europa). Dat is een harde domper en een daling van 8% was dan ook te verwachten.

Ik zal hier later zeker op terugkomen, maar nu weer verder werken.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten