zondag 18 oktober 2009

Update: Alfa en Mature portefeuille

De Alfa portefeuille ging er deze week weer 3% op vooruit. Waarbij elk aandeel bijna evenveel bijdroeg aan de stijging. Ik kan al bijna niet meer wachten tot in december als we het tussentijds dividend van Belgacom weer mogen innen.


Bij de Mature portefeuille ging het weer iets harder met een stijging van 5% (€ +1.253), waarbij vooral UCB en Total opvielen. UCB nadert eindelijk weer een prijs die normaal is voor het aandeel. Total profiteert mee van de hype rond olie. De prijs van het aandeel ging zelfs even boven de € 43 vrijdag, maar de eindkoers viel lager uit, dus kon ik weer niet melden dat er een verkoop plaats had gevonden. Misschien dat dit in de loop van volgende week wel gebeurt. Nog iets dat ik wil verkopen, omdat het zijn werk meer dan behoorlijk heeft vervuld: de tracker van de BEL20 (Lyxor ETF BEL20). Als het in de loop van de komende weken de prijs van € 33 of hoger heeft bij de eindbel, dan vliegt het uit de portefeuille. Dit is niet omdat ik denk dat de stijging van de Bel20 over is, maar omdat ik denk dat ik met een ander aandeel een mooier profijt kan halen. Het zal jullie misschien verbazen, maar ik denk dat dit aandeel Spector is. Eigenlijk ben ik niet voor penny-stocks, maar ik denk niet dat Spector dit nog lang zal zijn. Het managment heeft het roer een kwart slag omgedraaid en vanaf volgend jaar zal dit bedrijf hoogstwaarschijnlijk weer op winst draaien.


De laatste 3 weken heb ik niet zo veel gepost (eigenlijk de voorbije maanden) en zoals ik eerder al heb gezegd: wij voelen de crisis helemaal niet. Werken is de boodschap. Ik spendeer elke dag na mijn uren wel nog een uurtje aan de beurs, maar daarmee laat ik jullie beter gerust. Ik volg vooral de aandelen in mijn, de Alfa en Mature portefeuille op en that is it (is eens wat anders dan het gepikte nieuwe liedje "this is it" van Michael Jackson). Wat mij in de afgelopen week vooral opviel waren de koerssprongen van de Biotechers Devgen en Galapagos. Beiden deden een kapitaalverhoging, maar licht op een andere manier. Devgen ging, mede ondersteund door interesse van MariĆ«n, hierdoor met rasse schreden vooruit, terwijl Galapagos initieel steeg, maar nadien toch weer de weg naar omlaag zocht. Nu Biotechers waarderen is niet gemakkelijk, maar tegen € 8,30 viel de prijs voor Devgen nog mee, maar alles boven de € 10,50 is volgens mij nu nog overroepen. Eerst bewijzen dat ze effectief winst kunnen maken en dan pas de weg naar boven volgen. Galapagos steeg initieel vooral door de derde deel met Merck en niet door de kapitaalverhoging denk ik. 2,4 miljard kunnen ze binnenhalen met al hun mijlpaalbetalingen in het verschiet. Wat mij hieraan niet aanstaat, is dat ze nooit vermelden hoeveel geld ze eigenlijk schatten nodig te hebben om die ook effectief binnen te halen. Als hun kosten door al hun deal vergroten en vergroten en ze missen er een paar, wat dan?
Nu ja, ik wil niet de advocaat van de duivel spelen, maar voor mij is biotech zeker geen alleenstaande belegging en ze maakt ook maar een klein deel uit van een goed gealanceerde portefeuille. OK, Ablynx zit wel in de Alfa portefeuille, maar aan die portefeuille wordt nog gewerkt en toen ik Ablynx kocht, stond het aan het goede prijs genoteerd.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten