zondag 25 oktober 2009

Update: Alfa en Mature portefeuille

Bij beide portefeuilles ging het er deze week eigenlijk rustig aan toe. In het begin van de week ging het goed omhoog en dan op het einde (alhoewel vrijdag niet voor allemaal) ging het weer iets naar beneden. De daling was wel iets sterker dan de stijging, waardoor beide portefeuilles licht terrein verloren met -0,75% en -1% voor de Alfa en Mature portefeuille respectievelijk tot gevolg.




Bij de Mature portefeuille is de tracker uit de rangen verdwenen voor Spector en deze transacties draagden aldus bij tot een verlies van € 30 extra door de kosten. Ik ben blij de tracker van de Bel20 de afgelopen periode in mijn portefeuille zat. Van de stijging van KBC en InBev heb ik zo aldus toch nog wat kunnen van genieten. Achteraf gezien was de verkoop van KBC misschien een domme zet, maar zoals eerder al aangehaald en zoals ik in de toekomst nog veel zal doen: "Doe wel en zie niet om". Natuurlijk doe je dit wel (omkijken), maar dat wil niet zeggen dat ik het mij aantrek. Het blijft desondanks alles toch nog een goede beslissing. Want wisten we alles vooraf, dan zou het veel te gemakkelijk zijn om rijk te worden en dan is het niet meer plezant om te beleggen. Bij een van mijn favoriete scenes in Timecop, een beursmakelaar met de kennis van de koersverlopen die teruggegaan was in de tijd om enorm rijk te worden, stel ik mij dan ook vaak de vraag of hij door naar die kennis te handelen dan eigenlijk het koersverloop niet ging beïnvloeden en dat het koersverloop toen eigenlijk rechtstreeks een gevolg was van zijn gefoefel. Nog zo'n stuk uit een film is waaneer in Back to the future gebruik wordt gemaakt van de sportalmanac met alle sportuitslagen van de voorbije 50 jaar. Hij geeft het aan zijn jongere ik cadeau en uiteindelijk koopt hij zelfs sportploegen op: hoe betrouwbaar was die almanac dan nog, want volledig de toekomst was veranderd.

Gelukkig zijn wij geen tijdreizigers en is dat ook niet echt mogelijk (we kunnen enkel via telescopen naar licht kijken dat al vele jaren geleden werd uitgestuurd door zijn bron) en is het koersverloop dus een mysterie. Een plezant mysterie, waar we hopelijk winst uit kunnen puren ;-)


Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten