woensdag 17 maart 2010

Opinie: eenheid van 0,01 aankooplimiet bij banken voor particulieren

Nu brak echt mijn klomp. Ik ben zoals jullie weten eigenaar van Fortis aandelen (euhh, ageas dus), en aangezien ze terug een dividend zullen geven leek het mij dus opportuun om de bijgekochte Fortisaandelen (want het heeft laag genoteerd) ook te voorzien van hun eigen strips. Mijn eerste pakket Fortis had dit namelijk al, maar mijn nieuw nog niet.

Als ik dan probeer aan te kopen met een aankooplimiet van € 0,001 via online banking, dan gaf dit telkens een foutmelding. De voorziene limiet bij aankopen met de bank is namelijk een eenheid van 0,01. Ik probeerde vervolgens om te werken met een limiet van 0,01, maar die koers week te sterk af van de laatst gekende officiĆ«le koers (0,001). Ik heb dus tegen alle principes in moeten aankopen zonder een limiet in te kunnen geven.

Volgens mij noteren heel wat strips onder de limiet van 0,01, waarom mogen wij die als particulier zo niet aankopen. Bovendien komt dit ook voor bij aandelen: al gekeken naar orders voor Dexia die werken met € 4,491 als limiet. Wij kunnen dit niet, maar als je dan wilt aankopen tegen € 4,49, dan geraakt die koers er net niet. Zo vissen wij achter het net, maar de mannen die het wel kunnen, profiteren des te meer. 4,491 sluit immers nauwer aan bij 4,5 dan 4,49. Dus ookal zat uw order 2 weken voor dat andere order in de computer, er wordt wel eerst rekening gehouden met die € 4,491. Het zijn subtiele zaken, maar professionele beleggers kunnen hiervan gebruik maken om voor te steken in het orderboek en zo inspelen op trends die ze zien. Frustrerend dus en eigenlijk ontoelaatbaar.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten