woensdag 3 maart 2010

Tip: Open en sluit rekeningen!

In navolging van de tip op 20 april 2009 (vergelijk tussen rekeningen), volgt hier eigenlijk de belangrijkste tip als het gaat over spaargeld. Aangezien we heden ten dage enkel nog een getrouwheidspremie en dit na een jaar. Ik klaagde aan dat je dit dan pas na een hele tijd kan in uw handen krijgen: bv bij storting in februari 2009, heb je pas getrouwheidspremie verworven in februari 2010 en krijg je dit pas uitbataald op 1 januari 2011!

Nu, je kan uw rekening dan ook sluiten in februari 2010 en de bank is dan verplicht u meteen de verworven interesten op uw spaargeld mee uit te keren. Zo kan u beter profiteren van het krachtigste fenomeen ooit, namelijk "samengestelde interest" (Cfr. Einstein). Het openen en sluiten van spaarrekeningen is bij de meeste banken zelfs gratis, dus dit is dan ideaal te combineren met het feit dat u kan vergelijken tussen rekeningen van verschillende banken. Als u uw rekening wil sluiten, dan moet je zeker zeggen dat je bij die of die bank betere voorwaarden krijgt. Als u dan beschikt over mooi bedrag op uw spaarrekening, dan zal u merken dat de banken niet enkel voor hun nieuwe klanten iets extra kunnen doen, maar ook voor hun "oudere" klanten.

Ik vind het trouwens een van de domste dingen ooit: nieuwe klanten betere voorwaarden geven dan oude klanten. Wat zie je dan: een enorm hoog verloop van spaargeld tussen banken. Ik kan mij voorstellen dat de banken zich hier nog maar weinig zorgen in maken, omdat wij Belgen nog altijd redelijk standvastig zijn en de meesten verlopen van grootbank naar grootbank, maar je hebt een paar spelers die afhangen van grote spelers van andere landen. We moeten consequent zijn en regelmatig overstappen naar dergelijke banken, misschien dat we dan mentaliteitswijziging bij de banken kunnen teweegbrengen, zodanig dat we als vaste klant eindelijk met wat meer respect worden behandeld. Zolang ze dit niet doen, heb ik het helemaal niet moeilijk om over te stappen naar mijn vaste bank zijn concurenten. En mijn rekeningen elk jaar sluiten op exact 1 jaar, zal ik nooit laten ;-).

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten