dinsdag 14 juli 2009

Opflakkering?

Gisteren werd een harnekkige daling gebroken op de beurzen. Zijn ze eindelijk overtuigd over het aangaande herstel waar verschillende instellingen al een tijdje op alludeerden, of is het weer een tijdelijk fenomeen? Een analiste, Meredith Whitney, zet Goldman Sachs op haar kooplijstje en hopla iedereen springt op de kooptrein. Ik hoop niet dat dit het geval is, want wie goed gelezen heeft, weet dat Meredith Whitney nog steeds vindt dat andere financials niet koopwaardig zijn. Maar toch, alles stijgt weer.

Bedrijven komen voorlopig een na een met redelijke cijfers. Het is te zeggen: ze zijn beter dan gedacht, maar echt denderend zijn ze niet, soms zelfs ronduit slecht (maar toch beter dan verwacht). Die niet denderende resultaten van die bedrijven zijn echter wel goed voor hun beurskoers. Ik ben een voorzichtige belegger. Ik koop enkel aandelen die ik enorm lang zou willen bijhouden aan de hand van fundamentele analyse. Volgens die analysen zijn enorm veel bedrijven koopwaardig, dus uit dat standpunt kan ik de stijging volgen en ben ik er dus ook blij om. Maar het verontrust mij altijd dat je nergens leest dat aandelen stijgen omdat hij vindt dat ze koopwaardig zijn, behalve dan Goldman Sachs dat Meredith Whitney op haar kooplijst heeft gezet. De rest stijgt enkel mee op euforie, geruststelling, kuddegedrag. De Oosterse beurzen deden het ook weer schitterend in de afgelopen nacht. Het kan op de Europese beurzen dus hard gaan tot 12 uur, want dan gaan we weer 3-4 uur afwachten wat Amerika gaat doen.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten