donderdag 23 juli 2009

Tip: Diversificatie

Op 12 juli had ik het er kort over tijdens de update van de Mature en Alfa portefeuille: SPREIDING of DIVERSIFICATIE. Ik zei daar: spreiding is nodig, want anders kan je uw geld in een klap verliezen. Ietsje later zei ik: "diversificatie??? Waarom, als de beurs zakt, dan zakt alles". Daarna begon ik een discussie over de varkenscyclus die de banken (nu nog steeds) promoten en eigenlijk had ik hierbij ook hun beleggingsfondsen kunnen bijschrijven, maar daarvoor was ik toen wat te vriendelijk.

Ik blijf bij mijn standpunt. Spreiding is een noodzakelijk kwaad. Ik ben dan ook blij dat Netto een bijdrage leverde over diversificatie: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/sparen_en_beleggen/Waarom_u_beleggingen_best_spreidt.8205183-1768.art
Dit artikel was precies een reactie op mijn bijdrage. Laat het duidelijk zijn: ik ben geen tegenstander van spreiding, want anders zou ik niet zeggen dat het een noodzakelijk kwaad is. Ik wou enkel zeggen dat je niet mag verwachten dat een aandelenportefeuille in een crisistijd zal stijgen omdat je gespreid belegd hebt.

Wat ik nu ga uitleggen wordt door velen verkeerd begrepen omdat ze niet voorbij het veelgebruikte voorbeeld kunnen denken, maar ik ga het toch nog eens proberen. Het veel gebruikte beeld van eieren in dezelfde mand is eigenlijk een verkeerd gebruikt beeld. Eieren zijn dan het geld en de mand het aandeel. Dus als het aandeel/korf valt dan breek je al je eieren en ben je alles kwijt. Althans volgens het verkeerd gebruikt beeld. Als je spreiding uitlegt moet je eigenlijk het volgende beeld gebruiken: "Je belegt uw geld in verschillende eieren en die leg je in een korf. De eieren zijn hierbij uw aandelen/bedrijven en de korf is uw belegginsportefeuille. Als de beurs valt, dan valt uw korf ook, maar eens ze op de grond komt, dan zijn hopelijk niet alle eieren gebroken, waardoor uw korf weer kan beginnen stijgen, mee met de beurs". Maar op de grond vallen, zou willen zeggen dat de beursindexen op 0 staan en dat gebeurt niet (of toch uiterst zelden), dus enkel individuele eieren kunnen barsten, geen volledige korf. De "grond" is dus de uiteindelijke bodem van de daling en op die bodem zijn er inderdaad altijd aandelen die gecrasht zijn.

Hierbij mag je zeker een heel belangrijke tip niet vergeten en dat is "Vergeet niet te verkopen", want een beursstijging blijft niet duren en als de beurs zakt, dan smelt uw winst weg als sneeuw voor de zon en veranderd dan al snel in verlies. Spreiding geeft u de kans om op gepaste tijdstippen de aandelen met winst te verkopen, want u hebt andere aandelen die ook aan het stijgen zijn en die u later ook met winst kan verkopen. Als je al uw geld in een aandeel hebt belegd, dan bent u (ik spreek hier algemeen, want voor enkelen gaat dit natuurlijk niet op) minder snel genijgt dit aandeel effectief te verkopen (met winst of verlies). Dit zag je bij Lernout & Hauspie en bij Fortis. De mensen die enkel dit aandeel in portefeuille hadden (de dommerikken) waren door de eerste stijging, die maar bleef duren, of het dividendrendement niet genijgd om hun aandelen te verkopen . Die mensen bleven berooid achter (Bij L&H is het ei leeggelopen, bij Fortis is het ei nog halfvol en zijn ze de barsten aan het herstellen, maar of het ei ooit terug vol geraakt???). Ikzelf heb ook Fortis, maar zoals eerder aangegeven in deze blog, heb ik hieruit mijn eigen conclusies getrokken. Deze conclusie was niet dat spreiding slecht is, want ik had gelukkig nog meer dan 95% van mijn kapitaal in andere beleggingen steken, maar dat geloven in cijfers niet baat als al de rest het niet doet. Daarom verkoop ik nu sneller aandelen wanneer de berichtgeving in het financiƫle nieuws slechte signalen geeft, alhoewel de cijfers goed te noemen zijn.

Over beleggingsfondsen dan: "Is het resterende bedrag beperkt, dan kiest u het best voor een beleggingsfonds. Die fondsen hebben tussen 50 en 200 verschillende effecten in portefeuille. Op die manier krijgt u met een bedrag van bijvoorbeeld 1.000 euro toch een portefeuille van verschillende aandelen of obligaties ter beschikking. Fondsen hebben bovendien het voordeel dat ze door professionelen worden beheerd." Dit staat te lezen in het artikel van Netto. Hier ben ik niet 100% akkoord mee. Als uw initieel bedrag klein is, dan moet je op de beurs ook klein beginnen. De Alfa portefeuille is hierop mijn antwoord. Fondsen zijn duur en die professionele beleggers kopen zelf 50 tot 200 verschillende aandelen, omdat ze het zelf niet zo goed weten. Als je weet dat je maar € 1000 hebt om te beleggen en dat dit in de toekomst ook zo zal blijven (dus dat je de tactiek van de Alfa portefeuille niet kan volgen) dan ben je volgens mij beter af met een obligatiefonds dan met een aandelenfonds. Behalve natuurlijk als je de tip van 5 januari volgt (BELEG REGELMATIG), want dan spreid je het risico dat je het aandelenfonds op een te hoge koers zou kopen. Zo zie je dat je zelf kan spreiden in IETS, want zolang dat IETS zelf al gespreid is, is dat geen probleem.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten