dinsdag 22 september 2009

Opinie: Kapitaaloperatie Deceuninck

De finale kogel is door de kerk, we weten eindelijk hoe de kapitaaloperatie van Deceuninck er zal uitzien. Ik moet zeggen het is weer een beetje een ramp voor de huidige aandeelhouders. Het doet mij een beetje denken aan Fortis, maar toen was het aandeel al aan het dalen voorafgaand aan het bekendmaken van de deal, nu valt het wat dat betreft nog mee met Deceuninck. Het steeg zelfs in de afgelopen periode van ongeveer € 1,80 terug naar € 3,30.

De aandeelhouder krijgt met een prijs van € 0,98 voor een nieuw aandeel dan ook een fikse korting ten opzichte van de huidige koers. Ze krijgen een voorkeursrecht om in te tekenen tegen € 0,98 voor 4 aandelen. Samen met hun huidige aandeel dat € 3,29 waard is komt dit neer op: (3,29 + 4x0,98) = 7,21 voor de 5 aandelen of dus € 1,442 per aandeel morgen vroeg. Het voorkeursrecht zal dan verhandeld worden aan ([4x1,442]-[0,98x0.98]) = € 1,848. Dit zal vervolgens fluctueren afhankelijk van de koers van het aandeel Deceuninck zelf (1,442 dan vervangen door huidige koers aandeel).

Halen aandeelhouders dan voordeel uit deze actie? Ja en Nee. Ja, omdat ze aandelen goedkoper aanschaffen dan dat ze in het begin zullen staan op de beurs (korting van 1,442 – 0,98 = 0,462 of dus een "korting van 32%" op de koers van 1,442, maar bij die koers blijft het wel een nuloperatie [voorkeurrecht is immers uw voordeel en dat voordeel verlies je van uw huidig aandeel]). Nee, omdat ze een even groot deel van het bedrijf in handen houden en er nog extra geld hebben moeten inpompen. Hierdoor winnen de aandeelhouders terug, want zo zal Deceuninck een moeilijke periode (zijnde schulden) kunnen doorkomen. Door deze actie haalt Deceuninck € 85 miljoen op (86,2 miljoen nieuwe aandelen komen er bij). Op 14 oktober zullen de nieuwe aandelen er dan bij komen (ook al zal de koers van Deceuninck 'de duik' morgen al nemen).

Zeer positief is echter dat de referentieaandeelhouders Desco SAK, Defiac en Sofina, die respectievelijk 17,5%, 4,6% en 17,5% van de aandelen van Deceuninck bezitten, er zich toe hebben verbonden al hun voorkeurrechten uit te oefenen. Sofina zal zelfs voor een bijkomend bedrag van € 5,2 miljoen in schrijven, indien niet alle voorkeurrechten geplaatst worden (wat mij zou verwonderen, want na het lezen van dit gaat elke aandeelhouder er zeker op in of niet soms?). Verder hebben de begeleidende banken er zich verbonden tot een hard underwriting voor € 45,8 miljoen. De kapitaalverhoging van Deceuninck kan dus niet mislukken.

Ik zeg maar een ding: ik heb geen aandelen Deceuninck en ik weet niet wat ik in dit geval zou doen. Bij Fortis ben ik verkeerd uitgespeeld, alhoewel ik er toen wel in geloofde. Bij Deceuninck geloofde ik er niet in voor de kapitaalverhoging en ik zie niet in waarom ik er erna wel in zou moeten geloven. Mensen die een aandeel hebben in Deceuninck weten er zeer zeker meer van dan ik, want Deceuninck is een aandeel waar ik heel weinig tijd in steek/stak juist wegens hun hoge schulddruk. Die valt nu geheel of grotendeels (?, want ik weet het echt niet, ik geef dat toe) weg. Het is dus aan jullie de keuze.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten