woensdag 9 september 2009

Tip: Bijhouden van beleggingsportefeuille

Hier een tip naar aanleiding van een mail die ik door omstandigheden veel te laat heb opgemerkt, waarvoor mijn excuses. Dit vormt trouwens een mooie aanvulling bij mijn tip van 22 december van 2008 (Hou alle verrichtingen bij).

Voor mijn Blog gebruik ik maar een simpele weergave voor de portefeuilles. Ik geef aan wanneer er een dividend was in de week dat ze normaal uitbetaald worden en ik schrijf dit dan ook bij bij het bedrag dat ik over heb om te beleggen. Ik schrijf deze verkregen dividenden wel individueel weg op een ander werkblad, maar echt naar kijken zal ik pas terug doen op het einde van het jaar als ik de totalen zal geven van de behaalde coupons/dividend. Ook de aandelen die ik verkocht zijn niet meer terug te vinden, maar ook die hou ik bij in een apart werkblad.

Voor mijzelf heb ik een mooie Excel-file gemaakt waarbij ik per aandeel dat ik koop de aankoopprijs, de aankoopkost en de (voorlopig geschatte) verkoopkost opgeef (meestal neem ik hiervoor aankoopkost + 2-3€). Daaronder hou ik de verkregen dividenden bij. Ik maak dan cel met berekening hoeveel het aandeel zou moeten staan om winst te hebben (dus [koers aankoop*aantal aandelen + kosten aan en verkoop - som dividenden]/aantal aandelen is dan bv cel E7 bij mij). Vervolgens heb ik overzichtstabblad waarin ik huidige koers zet van het aandeel en daarmee bereken ik dan hoeveel het waard is en bereken ik ook de huidige stand van zaken: vb: (D9-'aandeel20090909!E7')*aantal aandelen --> zo weet ik wat ik aan winst/verlies heb per aandeel dat ik ooit gekocht heb (kleurt rood of groen met voorwaardelijke opmaak). Bij uiteindelijke verkoop laat ik het aandeel staan, maar kleur ik het geel in, zodat ik de verkoopkoers niet meer aanpas. De verkoopkosten voer ik dan correct in op het respectievelijke tabblad.

Ge kunt dan met een maro gemakkelijk (wel nu, echt gemakkelijk was het niet voor mij, maar wel voor mijn schoonvader) een knop maken zodanig dat telkens bij nieuwe aankoop een nieuw tabblad wordt gecreƫerd. Per aandeel kan je dan ook weergeven hoeveel het momenteel waard is op de beurs zonder de verkregen dividenden, je kan de verkregen dividenden weergeven. Als je de huidige waarde van het aandeel voor de verkochte aandelen delete en je telt de rest op, dan weet je hoeveel uw portefeuille op die moment waard is.

Dus elke kolom per aandeel bevat:
- naam aandeel
- koers
- aantal aandelen
- totale investeringskost (totaal aankoopbedrag + aankoopkosten; deleten bij aandelen die je verkocht) --> som geeft totale investering op beurs
- winst/verlies totaal (IS DUS MET DIVIDENDEN BIJ!)
- huidige waarde op beurs (Deleten bij aandelen die je verkocht) --> som geeft totale waarde portefeuille momenteel
- Totaal verkregen dividenden (ALS JE DIT AFTREKT VAN SOM winst/verslies totaal, DAN HEB JE ENKEL WINST DIE JE ZOU HEBBEN MET KOERSVERSCHILLEN)
- Eventueel aan te vullen met extra kolom voor kopiƫren kolom met winst die je had bij verkochte aandelen, om gemakkelijk te kunnen uitrekenen hoeveel winst je al hebt gemaakt met verkopen van aandelen. Anders moet je die cel constant aanvullen met +cel+cel+cel voor elk aandeel dat je verkocht.

Bedankt voor het lezen en hopelijk heb ik hiermee geantwoord op de vraag in de mail.

PS. Ik kan blijkbaar een link posten naar file die ik onder gmail zet: dus hierbij de link. De macro is wel gedelete door gmail, maar hieronder geef ik de code. Save deze file als exel file (niet als xlsx!)
http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Aromz6yFS84XdFZiWHc2M0dOLVo1OU54SEZTblJTX2c&hl=en

Code van Macro is:
Sub NewBelegging()
'
' NewBelegging Macro
' Macro 22/01/2007 by Jan
'
Sheets("Portefeuilleoverzicht").Select
rij = 4
5 If Cells(rij, 1) = "" Then GoTo 10
rij = rij + 1
GoTo 5

10 VDossier = Cells(rij - 1, 1)
NDossier = VDossier + 1

50 Vblad = "Leeg"
Nblad = "Aandeel " & NDossier
Oblad = "Aandeel " & VDossier

' Nieuwe maand

Sheets("Leeg").Copy Before:=Sheets("Leeg")
Sheets(Vblad & " (2)").Name = Nblad

Sheets("Portefeuilleoverzicht").Select

rij = 4
100 If Cells(rij, 1) = "" Then GoTo 110
rij = rij + 1
GoTo 100

110
Range(Cells(rij - 1, 1), Cells(rij, 10)).Select
Selection.FillDown
Cells(rij, 1) = NDossier

Range(Cells(rij, 2), Cells(rij, 10)).Replace What:=Oblad, Replacement:=Nblad, LookAt:=xlPart, _
SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False

End Sub


Hopelijk lukt het jullie en kunnen jullie er evenveel van genieten als ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten