zondag 13 september 2009

Update: Alfa en Mature portefeuille

De Mature portefeuille deed het deze week opmerkelijk goed met een stijging van € 1589. Mede dankzij de koersstijgingen van UCB en Tessenderlo. Over de koersstijging van UCB heb ik het donderdag al gehad. Ook bij Tessenderlo is de stijging uit de lucht komen vallen. Geen nieuws, behalve dan dat enkele mensen verklaren dat de koersstijging eigenlijk een gevolg is van de te lage koers van Tessenderlo, want alle negatieve elementen zaten namelijk in de koers verrekend. Dit samen met het argument dat het ergste op economisch gebied is geleden, geeft dat ze denken dat Tessenderlo enkel nog kan stijgen ET VOILA: het stijgt. Het is nogal logisch dat als mensen handelen naar hun denken en enkele anderen zien er graten in, dat het dan ook gebeurt. Nu, ik ben er niet rouwig om. Tessenderlo was ondergewaardeerd en het is nog steeds ondergewaardeerd. Ik begon Tessenderlo al te zien als een holding: telkens met deficit noteren tov de intrinsieke waarde en elk jaar een mooi dividend uitkeren ;-).

Nyrstar doet het ondertussen ook uitstekend. Samen met Umicore worden de koersen van deze bedrijven opgedreven door positief nieuws uit het economische landschap. Een bewijs dat Umicore nog steeds niet echt van zijn cyclisch karakter is bevrijd.

Nog een vaststelling van mij: er zijn beleggers die telkens focussen op bedrijven met vergelijkbare koersen. Kijk maar eens de afgelopen weken naar de koersen van IBA en Nyrstar (om over econocom maar te zwijgen de laatste 4 weken). Deze bedrijven hadden vergelijkbare koersen en zijn momenteel gezamelijk aan het stijgen. Voor IBA en Nyrstar begon het zo'n paar maand geleden. Ik heb het al dikwijls gezien dat aandelen, die niet al te ver van elkaar verwijderd staan in koerstabellen, met vergelijkbare koersen een poosje samen bewegen, om nadien weer uit elkaar te groeien. Volgens mij is Econocom het aandeel dat, aangezien het er het laatste bijkwam, het eerst zal uit wegvallen uit dit trio en dan zal het IBA zijn. De grootste stijging komt van Nyrstar en dat aandeel 'sleurt' dus in zijn stijging enkele aandelen ook naar hogere regionen. IBA en Econocom hebben degelijke cijfers, vooral IBA dan, en een stijging zat er aan te komen, maar het is altijd grappig dat de stijging pas begint als een ander aandeel dat aan het stijgen is probeert langszij te komen. Toen IBA 9 weken geleden het spoor wat verloor, trok het plots fors hoger om Nyrstar weer bij te benen en het doet dit nu nog steeds.

Het bovenstaande is gewoon een vaststelling die ik al enkele jaren heb gedaan en die ik regelmatig bevestigd zie, maar een strategie zou ik er niet van maken. Daarvoor hangt deze observatie veel te veel vast aan de psychologie van de beleggers en we weten allemaal hoe labiel de beslissingen zijn die die nemen. Ook bedrijven die niets voorstellen doen even mee, maar zakken even snel terug naar hun vorig punt en eens de positieve trend omslaat, gaat het meestal harder met de meestijgers dan met de eigenlijke stijger. Want de eigenlijke stijger heeft meestal de beste cijfers bekendgemaakt. Maar nogmaals, het is gewoon een amusante observatie van mij, misschien dat iemand anders door te focussen op andere aandelen net het tegenovergestelde meent te zien. Zo kan je natuurlijk ook denken dat door de stijging van Nyrstar andere aandelen hun stijging (terecht of niet terecht) is stopgezet, Cfr. Dexia: rond 10/7 hadden beide aandelen vergelijkbare koersen (€ 5,24 en 5), sindsdien steeg Dexia nog maar € 1 en Nyrstar € 3, terwijl voordien de stijging van Dexia spectaculairder was dan die van Nyrstar. Alles is dus relatief.


Voor de Alfa portefeuille was er een mooie stijging weggelegd van zo'n 7% (€ 208). Iets hoger dus dan de 6,35% van de Mature portefeuille. Ablynx deed het goed (met redelijke schommelingen tijdens de week, maar wel constant hogere koersen). VPK zoekt onder lage volumes nog steeds hogere koersen op, alhoewel het in de loop van de week wel hoger heeft gestaan dan de eindkoers op vrijdag. GBL koerst ondertussen onvermoeibaar hoger. Met een koers van € 63, zijn we zeker niet ontevreden. Ik ga voor deze portefeuille ook beginnen zoeken naar mogelijke kandidaten om op het einde van deze maand € 1000 in te investeren. CMB lijkt mij hier nog steeds een van de beste mogelijkheden. Het blijft nu al geruime tijd rond € 21-22 hangen en dit omdat ze met hun tussentijds dividend toch wel vele beleggers hebben teleurgesteld. Voor mij maakt dit niet echt uit: het is de hoofdbrok van het dividend in het voorjaar die mij blij maakt als belegger.



Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten