dinsdag 26 mei 2009

Tip: Oefen op papier

Ja, lap. Daar haalt hij weer oude koeien uit de gracht zal je zeggen, maar ik weet uit ervaring dat je zo veel ervaring opdoet die anders veel geld zou kosten. Alhoewel je de lessen die je leert door geld te verliezen wel degelijk beter onthoudt en toepast naderhand. Ik ben, zoals eerder al vermeld, zeer vroeg in cijfertjes geïnteresseerd geraakt. Ik oefende dan op papier met aan- en verkoop van guldens, zaires, yen en dollars om mijn fictief startkapitaal te vermenigvuldigen. Dat ging zeer vlot, maar alhoewel ik nog een klein manneken was had ik wel door dat mijn fictief startkapitaal van Bfr 100 miljoen niet direct voor mij weggelegd zou zijn en dat die spreads op aan en verkoop echt wel klote zijn. Daarom wende ik mij tot aandelen.

Aandelen zijn gemakkelijker toegankelijk, tastbaarder (ja zelfs dan geld vind ik) en je kan met minder (veel minder) geld starten. Ik heb 3 jaar gewoon geoefend en dan eens naar de bank gestapt om een belegging te doen in aandelen (Tessenderlo btw, een belegging die achteraf duur bleek te zijn, maar ik geniet er nog steeds van). In die drie jaar was er Irak (een ongewone oorlog voor de beurs eigenlijk: dalende koersen voor de oorlog en als hij eindelijk begon stegen de koersen. Ervoor was het meestal anders, maar ja, de beurs hé) en nog vele andere dingen die mij veel geleerd hebben als jonge belegger. Het boek van Roland Van der Elst was mijn rode draad, mijn gids. Alhoewel ik dit boek niet bezit, staat het nog steeds in mijn geheugen gegrift. De belangrijkst les is en blijft: emotie is een zege en nederlaag voor het beleggen op een beurs. Je hoopt op een zege, maar vreest voor de nederlaag.

Wat het ambetants is aan oefenen op papier: ALS je winst maakt, vind je het kl@§& dat je het niet in het echt gedaan hebt. Het tegendeel daar zou je zelfs niet over spreken, maar hopelijk steek je er wel iets van op. Nog iets ambetant aan beleggen op papier is dat eenmaal je de overschakeling maakt, je in het begin een soort voeling met het echt baar geld mist. 10.000 of 1000 is bijna hetzelfde.

Met de nationale beleggerscompetitie en andere beursspelen kan het nu ook interactief, met nog meer realiteitszin, op het internet. Dit maakt het een beetje interessanter, maar je mag hierbij niet uit het oog verliezen dat je er van moet leren. Niet dat je mag experimenteren. Ik sta behoorlijk goed nu en ik weet zeker dat had ik het geld echt gekregen dat ik er net hetzelfde mee gedaan zou hebben als wat ik er in het spel mee heb gedaan. Blackswan, waarschijnlijk een goed belegger, nam veel risico (omdat je enkel zo kan winnen in zo'n spel zal hij gedacht hebben) en zal waarschijnlijk niet op dezelfde wijze beleggen in het echte leven.

Bedankt voor het lezen.

PS. als je opties en turbo's interessant vindt (ik in opties een beetje, maar in turbo's helemaal niet omdat ze uitgevonden zijn door een bank en die willen enkel winst genereren voor hunzelf) oefen dan zeker op papier tot je 100% zeker bent dat je alles snapt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten