zondag 17 mei 2009

Update: Alfa en Mature portefeuille


Alhoewel IBA een dividend gaf in de afgelopen week, baart de lage koers van dit aandeel mij toch zorgen. IBA, een wereldleider in zijn branche, blijft maar aanmodderen en ik weet niet waarom. Als belegger begin ik mij dan zorgen te maken, want misschien is er dan wel iets dat velen weten dat ik niet weet. Ik blijf echter wel vertrouwen hebben in IBA tot er iets onverwacht mocht opduiken. Het feit dat het eerste kwartaal wat minder was, wisten we al van vorige keer toen ze met nieuws kwamen + ze hebben nog een extra protontherapiesysteem verkocht, niet slecht denk ik dan toch, maar ja.
Voor de rest is er niet veel te melden, behalve dat de farma-bedrijven in onze mature portefeuille beiden weer onder de 15% verlies zitten. Pfizer maar net, maar UCB komt na het goede nieuws over Cimzia weer uit het kleine dal gekropen om weer op zijn koersniveau van enkele weken geleden rond te dobberen.
Beide portefeuilles deden het nog behoorlijk in deze belabberde week: Alfa € -68 (-3,1%) en Mature € -349 (-1,5%). Ik kom nog even terug op KBC: zoals jullie weten had ik dit aandeel een tijd in de Mature portefeuille steken, maar verkocht ik het toen het de eerste keer sterk begon te dalen. Het ging weer naar boven, dan weer naar beneden en steeg toen weer tot € 25. Nu is het echter duidelijk dat ondanks die pieken en dalen het nog steeds goed was om dit aandeel te verlaten. Het was de les die ik geleerd heb uit het Fortis verhaal die ik toepaste en ookal doet Fortis mij nog steeds zeer aan het hart, ik ben toch blij dat dit mij weer een betere belegger heeft gemaakt. Ik hoop trouwens dat jullie ook allemaal achter het boek BANKROET zijn gegaan dat dit weekend voor slechts € 7,5 bij de TIJD zat. Het is een lijvig boek, het eerste hoofdstuk leest gemakkelijk, is beetje verdraaid door schrijvers hun inzicht, maar alle feiten staan er wel in. Dit laatste is belangrijk. Bedankt aan de TIJD en aan de auteurs van dit boek. Ik zal met plezier de overige pagina's lezen.
Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten