donderdag 26 maart 2009

Opinie: CMB

Hier ben ik eigenlijk met een kleine update over CMB. Eerder gaf ik aan dat CMB een mooie belegging zou zijn gezien het toekomstige dividend dat er aan zat te komen. Wel spijtig genoeg (en eigenlijk ook gelukkig genoeg) heeft CMB vandaag bekend gemaakt om een dividend van "slechts" € 1,68 netto uit te keren. Hiervan werd al € 0,75 uitbetaald, dus rest er nog € 0,93 netto. Het is dus spijtig dat de voorziene € 2,25 er niet komt, maar dit is dan misshien voor volgend jaar. En indien CMB besluit om weerom een tussentijds dividend uit te keren van € 1 bruto over 2009 in de zomer, dan hebben we dat dit jaar er toch ook al bij.

Hierboven zeg ik ook dat het gelukkig is dat ze dit beslist hebben, want reken eens even mee: € 3 van een koers van € 15,5 (momenteel staat het € 17,75, maar ik neem gemiddelde koers van week van mijn post hier) voor € 2,25 netto te ontvangen. Het verschil tussen bruto en netto is zo wat 5% van de koers en dit is wel erg groot. Een kleiner dividend uitkeren betekent ook dat CMB zich beter gewapend ziet om eventuele moeilijke tijden in 2009 te overbruggen. Hun vloot is dan wel voor bijna 100% ingedekt, in deze tijden neem je beter een beetje meer zekerheid dan anders in acht.

Bovendien lag de winst in 2008 net iets onder waarden die eerder dit jaar door CMB werden gegeven en lag de omzet net iets hoger. De resultaten over 2008 vielen dus goed mee. Ik ben blij dat ik dit aandeel in mijn persoonlijke portefeuille heb en zal dit nog lang zijn denk ik.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten