zondag 8 maart 2009

Update: Alfa portefeuille

Het was me weer een voorbeeld van een slechte beursweek. De overreactie die je op alle, maar dan ook alle, aandelen ziet is meer dan overdreven, maar zo gaat het nu eenmaal op de beurs. Ik heb de moed nog niet gehad om mijn mature portefeuille uit te rekeken, want dat zal enorm slecht zijn. Daarom zal ik weer eerst de Alfa portefeuille bespreken.

Deze portefeuille doet het dankzij 4Energy invest nog uitstekend en hopelijk blijft dit zo. Heb ik dan redenen om aan te nemen dat dit niet zo zal zijn? Wel eigenlijk wel: tot hiertoe is elk aandeel na het bekendmaken van zijn cijfers gedaald. Ook al waren die cijfers niet zo slecht als gedacht. Dit doet mij enkel vermoeden dat mensen de crisis erger willen maken dan hij al is. Waarom is mij een raadsel, maar blijkbaar zijn mensen op de beurs vandaag de dag echt niet meer bij de les. Dat er een recessie is, dat weten we, maar als een bedrijf ondanks dit, toch nog redelijk goede cijfers bekend maakt, waarom moet het dan zakken? Die bedrijven zijn het houden waard, maar toch verkoopt men ze.


4Energy invest maakt binnekort zijn cijfers bekend en als we hetzelfde beeld gaan zien als bij Belgacom, dan geeft dit geen mooi plaatje. Belgacom maakte namelijk cijfers in de lijn van de verwachtingen bekend, behoud zijn dividend en zal een gelijkaardig resultaat als in 2008 hebben in 2009, alhoewel dit jaar iets moeilijker zal zijn aangezien niet geweten is hoe het met de economische crisis is gesteld. Laat mij jullie EEN ding zeggen: niemand weet hoe de economie zal zijn, niet dat hij goed en niet dat hij slecht zal zijn. We weten altijd maar EEN ding en dat is dat iedereen altijd nadien pas weet hoe het geweest is en hoe dat de bedrijven gepresteerd hebben. Belgacon bereikte zijn laagste punt VOOR de publicatie van zijn cijfers. Schoot dan als een pijl omhoog en zakte daarna bijna tot hetzelfde niveau. Drie keer winst dus voor daytraders+shorters. Het is ze gegund, ik vind het alleen spijtig dat zij dit kunnen doen, door het belachelijk kleine inzicht van sommigen in de beurs.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten