vrijdag 13 maart 2009

Opinie: Helse rit van Dexia

In de afgelopen week heeft Dexia er een helse rit opzitten. Het had een dieptepunt van € 1,10 en een hoogtepunt van € 2,59. Meer dan een verdubbeling dus op minder dan een week tijd. Ik ken een paar mensen die hier van geprofiteerd hebben en waarschijnlijk aan het wachten zijn tot na de bekendmaking van het resultaat over 2008 om terug te kopen.

Hoe het kon dat Dexia op een week tijd meer dan verdubbelde werd gisteren pas duidelijk. Dexia had € 3,5 miljard opgehaald bij institutionelen en die, op de hoogte van deze actie, begonnen natuurlijk volop Dexia te kopen (want ze hebben meer uitleg gekregen van Dexia dan dat wij momenteel weten). De CBFA deed zoals gewoonlijk weer erg weinig en dan is zoiets zeer snel gebeurt. Een reeks stijgingen van 10%; 33%; 29% en vandaag eerst 17% deed de koers dus sterk stijgen. Ik zeg wel degelijk eerst, want nu wil Europa de herstructureringen bij Dexia onderzoeken en de koers van Dexia vond na het bereiken van € 2,59 (na de stijging van 17% dus) al snel een lagere koers dan deze van gisterenavond. Hoeveel het deze avond zal staan is mij een raadsel, maar ik denk rond € 2,05.

Ik wil hier nogmaals pleiten voor een betere werking van ons controle orgaan de CBFA, want het is namelijk onaanvaardbaar dat institutionele beleggers hun slag kunnen slaan op de rug van ons, kleine particulieren. Hier en daar is er wel degelijk een particulier die mee heeft geprofiteerd van deze tussentijdse rally, maar dat maakt het gene er is gebeurt niet goed. De CBFA is mijn inziens te laks in zijn taak en ik hoop dat ze dat in regeringskringen eindelijk eens aan zullen pakken. Niet zoals ze gewoonlijk doen door het oprichten van een commissie om te onderzoeken wat er fout is gegaan, maar door het aanpakken van het probleem. Het probleem is het ontbreken van vaste procedures. Als de CBFA een bepaalde situatie opmerkt moeten ze eerst overleggen of ze iets zullen doen en vergaderen enz. Dit brengt niets op. Van zodra je een limiet vastlegt: als dit, dan dat. Dan kan je pas je dienst bewijzen. Als er iemand op de eerste minister schiet, dan moet je als veiligheidsagent ook niet nadenken of je er voor duikt, je doet het gewoon. Was het een losse flodder, dan heb je je werk gedaan en kan alles gewoon verder, was het een echte kogel, dan leeft de eerste minister nog en de veiligheidsagent hopelijk ook nog (en in het geval van de CBFA zal deze zeker blijven bestaan). Dus als de CBFA iets merkt, moet ze direct volgens een vast protocol handelen en niet denken wat er zou kunnen gebeuren. Ik weet in het geval van Dexia niet hoe het juist allemaal zit, maar ik heb nergens iets gelezen over die obligatielening aan institutionelen en ik heb pas in de loop van deze dag iets vernomen over het onderzoek van de Europese Commissie, dus er is toch iets niet pluis of wel? Eerst een stijging van ongeveer 17%, dan het nieuws van onderzoek Europa en direct op -5% komen te staan. Volgens mij is het dan toch koersgevoelige informatie die naar buiten is gebracht door Europa en de CBFA: DIE DOET NIETS (alhoewel ze wel werken hé, maar niet zoals het zou moeten).

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten