zondag 1 maart 2009

Update: Mature portefeuille

De verdere daling van deze portefeuille in de afgelopen week (-0,8%) was vooral te danken of te wijten aan Umicore en UCB. De daling van Umicore kan ik nog enigzins begrijpen, want bij het bekendmaken van hun cijfers gaven ze te kennen dat ze het toch moeilijk hebben door de algemene crisis (langs de andere kant: welk bedrijf niet?). De daling van UCB was minder verwacht door mij en deze was nog sterker dan de daling van Umicore! Nu ik maak mij hierover geen zorgen. Dit zijn beide zeer goede bedrijven die op lange termijn zeker zullen bijdragen aan de winst van deze portefeuille. Pfizer zit nog steeds in het zelfde straatje als vorige week.

Een zijnoot voor diegenen die dachten toen ik KBC verkocht en het daarna weer steeg: "DOMMERIK". Ik heb toen gekozen om de dure les, die ik geleerd heb door het Fortis dossier, ter harte te nemen en dus te verkopen. Alhoewel deze beslissing op korte termijn heel dom was, was ze op langere termijn dus toch iets beter. Natuurlijk kunnen veel mensen van deze stijging geprofiteerd hebben om te kopen en verkopen met winst. Maar aangezien op de extra Europese top nogmaals de nadruk werd gelegd op het feit dat in het Oosten van Europa het ergste nu pas aan het gebeuren is of zelfs nog moet komen, denk ik dat KBC nog een tijdje voer zal blijven voor traders en niet voor beleggers met een lange termijn visie. Ik ben dan ook zo eerlijk om toe te geven dat mijn eerste opinie over KBC achterhaald is en dat ik toen eigenlijk had moeten beslissen om niet in KBC te stappen, maar dat zijn vijgen na Pasen.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten