zaterdag 28 maart 2009

Opinie: Mitiska

Geuten, je moet het hem nageven, is een opportunist. Hij brengt Mitiska naar de markt tegen zowat € 33 (ik denk iets lager, maar dat is bijzaak) en lanceert nu een uitkoopbod aan € 13,75. Als je alleen de laatste maanden rekent op de beurs lijkt dit gerechtvaardigd, maar het is wel degelijk niet zo. Mitiska, een retail holding, zit namelijk op een berg cash. Deze bedraagt zo'n € 100,5 miljoen of zo wat € 11,89 per aandeel. Intrinsiek is een aandeel Mitiska er € 15,63 waard, dus is een bod van € 13,75 echt wel te laag. Ik bezit zelf geen aandelen Mitiska, maar ik hoop dat de mensen die deze aandelen wel bezitten dit lezen en dan besluiten niet in te gaan op dit bod van Geuten.

Op dit moment staan veel aandelen lager dan hun intrinsieke waarde en het is dus het uitgelezen moment om overnames te doen. Maar als beleggers zouden we zo trots moeten zijn dat we niet ingaan op een bod dat zelfs onder de intrinsieke waarde ligt. Soms kan je er niet veel aan doen (in eerste instantie toch niet), zie maar naar Fortis Holding.

Nog beter is het feit dat Mitiska besloten heeft om geen dividend uit te betalen wegens dit bod. Persoonlijk snap ik dit niet. Ze zitten op een berg cash, krijgen een bod en belonen hun huidige aandeelhouders niet. Geuten inclusief, want hij bezit momenteel via allerhande wegen al meer dan 51% van Mitiska. Een bijkomende kaakslag dus in het gezicht van aandeelhouders van het eerste uur. Vorig jaar gaf Mitiska nog een dividend van € 0,25 bruto, dus zo'n groot verschil in koers zal dit niet maken. Pas op ik vergeet niet dat die € 13,75 verlaagd kan worden met die € 0,25 , maar reken er op dat Geuten dit niet zal doen gezien het zoiezo al lage bod en ik vergeet dus ook de 25% roerende voorheffing niet.

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten